Henry Laasanen Kirjoituksia miesten tasa-arvosta ja pariutumisesta

Identiteettitutkimusten petos

  • Identiteettitutkimusten petos

Kirja The Victims' Revolution: The Rise of Identity Studies and the Closing of the Liberal Mind väittää, että identiteettitutkimus (identity studies), kuten naistutkimus tai queer-tutkimus, ovat sysänneet humanistisen tieteellisen tutkimuksen jyrkkään alamäkeen (1, 2)

Identiteettitutkimuksessa ei tunnu olevan kyse muusta kuin ryhmän identiteetin pönkittämisesta, ryhmän kohtaamien sorron muotojen luettelemisesta ja epäoikeudenmukaisuuksista valittamisesta.

Oppiaineissa kuten naistutkimuksessa ei opita muusta kuin siitä, kuinka ryhmää on kohdeltu kaltoin kapitalismin, lännen ja valkoisten miesten toimesta. Lopputuloksena aivopestyt opiskelijat näkevät maailman paikkana, joka on täynnä alistuksen muotoja, kuten seksismiä.

Baver osoittaa kirjassaan, että useat "studies" nimellä kulkevat oppiaineet koostuvat pääasiassa kyseenalaisista mielipidekirjoituksista. Se sijaan, että noissa oppiaineissa opittaisiin mitään opetusohjelmaan kuuluvaa, ohjelmat ovat saaneet alkunsa siitä syystä, että noille oppialoille oli saatavissa helppoa rahoitusta. 

Eräs "studies" opintojen keskeinen piirre on tarkoituksellisesti epäselvän jargonin käyttö, jota professorit ja kirjoittajat käyttävät luodakseen vaikutelman, että heillä on jotakin perustavanlaatuisen tärkeää sanottavaa - ja tietenkin häikäistäkseen naiiveja oppilaitaan ylivertaisella älyllään.

Esimerkiksi käsitteitä ei koskaan vain analysoida, sen sijaan ne "problematisoidaan". Kirjoja ja dokumentteja ei vain lueta, niitä "kuulustellaan". Jokapäiväiset sanat muutetaan syviksi symbolisiksi merkityksiksi. Esimerkiksi sana "katse" (gaze) ei enää merkitse vain jonkin asian katsomista, vaan "studies" oppiaineissa sana tuo esille sortavia sävyjä - voit tulla jopa orjuutetuksi katseella.

"Studies" opintojen päämäärä on enemmän poliittinen kuin sivistävä. Kirjassa nostetaan esimerkiksi SUNY-Buffalon naistutkimuksen oppiaine, jonka päämääristä sanotaan opintoppaassa avoimesti: 

  • Tämän laitoksen opetus ei ole osa akateemista oppimista. Sen sijaan kyseessä on jatkuva prosessi sen muuttamiseksi, kuinka naiset ajattelevat ja käyttäytyvät. Kyse on taistelusta paremman yhteiskunnan luomiseksi.

Kursseille osallistuvien oppilaiden pitää osoittaa, että he ovat sisältäneet kursseilla opetetut mielipiteet faktoiksi.  

Vaikka "studies" opinnot yrittävät yleensä ylläpitää akateemista kulissia, heidän järjestämänsä konferenssit paljastavat synkän totuuden akateemisuuden sivuuttamisesta.

Judith Butler

Suurelle osalle tervejärkisiä ajattelijoita postmodernistinen kolosssi Judith Butler on lähinnä vitsi. Butler on tunnettu muun muassa huonon kirjoittamisen palkinnostaan, jonka hän voitti seuraavalla lauseella: 

  • The move from a structuralist account in which capital is understood to structure social relations in relatively homologous ways to a view of hegemony in which power relations are subject to repetition, convergence, and rearticulation brought the question of temporality into the thinking of structure, and marked a shift from a form of Althusserian theory that takes structural totalities as theoretical objects to one in which the insights into the contingent possibility of structure inaugurate a renewed conception of hegemony as bound up with the contingent sites and strategies of the rearticulation of power.

Butlerin lauseesta ei edes kannatta yrittää ottaa selvää: lauseen tarkoitus on alistaa lukija esittämällä, että lukija on nyt syvällisesti ajattelevan älykön seurassa, jonka ajatuksia lukija on liian tyhmä ymmärtämään.

Miksi epätiede säilyy yliopistoissa?

"Studies" opintoja on vaikea saada pois yliopistoista, koska "uhritieteiden" edustajat tietävät, että juuri kukaan yliopistojen johtaja ei uskalla sanoa heille "ei". Kaikki on suurta huijausta, jossa akateemiset uhriutujat ovat huomanneet, että valkoiset, liberaalit ja syyllisyyden tunteen riivaamat yliopistojen johtajat eivät uskalla kieltää heiltä rahoitusta.

"Sorretuille" ryhmille on pakko antaa se rahoitus, jonka he sanovat tarvitsevansa "studies" identiteettiopintoihinsa, vaikka niillä ei ole juuri mitään tekemistä tieteen kanssa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän bisi59 kuva
Dennis Holm

Terve,

Niinpä,

"Miksi epätiede säilyy yliopistoissa?" Teologia.....

-Peace

j.olavi heikkinen

kohtalaisesta ennakkoasenteisesta tarkoitushakuisuudestaan huolimatta brawenilla on joitain huomioita, esimerkiksi yhdysvaltalaisesta yliopistokoulutuksesta, jota tulosvastuullisuus leimaa. siksihän yliopistourheilu on sielläpäin rahakasta puuhaa ja samalla mahdollistaa köyhien ja lahjattomien valmistumisen akateemiselle (koripalloilijan)uralle.

queer-tutkimusta voi tosiaan kutsua identiteettitutkimukseksi ja silloin oma persoona on lähin tutkintamateriaali, henkilökohtainen subjektiivisuus on silti validi tutkimuskohde. käsittääkseni merkittävimmät filosofit wittgensteinista alkaen ovat tutkineet lähinnä omia ajatuksiaan ja vertailun vuoksi sitten lukeneet kollegojensa kirjoituksia vastaavista kokemuksista.

Victor Troska

Näin jälkikäteen ajatellen en muista, että sukupuoltaan vaihtaneen Marja-Sisko Aallon yhteydessä olisi esiin noussut mitään queer-tutkimuksen tapaistakaan tai häntä tukevaa queerhenkistä kannanottoa Marja-Siskon jouduttuaan eroamaan papin virastaan.

Toisaalta voi myös miettiä, mahtaako queer-tutkimus pahimmillaan kärjistää liikaa, mikä ei välttämättä edistä TS tai TV ihmisten asemaa yhteiskunnassa tai suhteessa kanssaihmisiin. Mutta kuten sanottua, queer-tutkimus on minulle sangen vierasta alaa.

j.olavi heikkinen

jonkinlainen kansanliike imatralla nousi marja-siskon puolelle, mutta hän "vetäytyi" suhteellisen vapaaehtoisesti notaariksi tänne kuopioon. queer-henkinen dokumentti hänestä on kuitenkin filmattu :

http://stadi.tv/ohjelma/docpoint-reetta-aalto

queer perehtyy todellakin persooniin, subjekteihin, ja tietenkin sosiaaliseen sukupuolen ymmärrykseen. biologia on taustalla.

Victor Troska Vastaus kommenttiin #11

Kiitos linkistä. Ohjaaja tuntuu olevan varsin täysjärkinen, mitä en ehkä odottanut, kun luin termin queer-henkinen. Olen siis varmaan konservatiivinen transvestiitti (LOL). Itseäni kyllä vihastutti Marja-Liisan kohtelu seurakuntalaisten taholta, onhan kuitenkin papin ja seurakunnan jäsenen kohtaaminen sangen muodollista ja etäistä useimmissa tapauksissa. Eihän Suomessa ole katolisen kirkon tapaista ripittäytymiskulttuuria, henkilökohtaisinta mitä tavallinen seurakuntalainen kohtaa tavallisesti elämässään on kirkkokahvit jumalanpalveluksen jälkeen ja ehtoollinen.

Tapio Ahti

Pitäisi pitää politiikka ja tiede erillään. Mutta sitten kuitenkin joku keksii kysyä mitä politiikkaa epäpoliittinen edustaa. Hyvä kysymys, johon on turha odottaa hyvää vastausta.

Jukka Korhonen

Tulin tarkastamaan, kuinka tässä blogissa tänään "velloo väkivallan uhka pinnan alla", kuten feministi Tuija Saresma todistaa naistutkimuspäivien esitelmässään.

Käyttäjän TommX kuva
Tomm Jakob

Tuija Saresma on aika tyypillinen naistutkimuksen naistutkija. Ollut, epäilisin, viitisentoistavuotta erilaisissa tutkijan asemissa ja saanut julkaistua parhaimmillaan muutaman jutun vuodessa - lähinnä tavallisia lehtikirjoituksia - varsinaisia vertaisarvioituja "tieteellisiä"kirjoituksia ei juurikaan ole. Joku kuitenkin puoleentoista vuosikymmeneen on saatu - hurraa. Hän ei kykene edes sellaiseen tasoon, että saisi ideologiansa mukaisissa julkaisuissa ajatuksiaan läpi. Mutta palkittu "saavutuksistaan" lehtorin pestillä ja yhteiskunta on vuosia rahoittanut hänen oleiluaan lehtikirjoittelun ja kaverijulkaisuiden parissa.

Käyttäjän paulisumanen kuva
Pauli Sumanen

Huom. En ota kantaa Saresman "tutkimuksiin", koska en ymmärrä voiko "uskomus"tutkimuksia vertaisarvioida niiden oikeellisuuteen kantaa ottaen.

Mitä on vertaisarviointi? Se on käsitys, että jokaista tutkijaa kohti löytyy samalta alalta häntä parempia tietäjiä, jotka pystyvät arvioimaan kirjoitettua tekstiä. Voi Galileo Galilei ja Kopernikus-parkoja. He eivät olisi koskaan saaneet yhtään vertaisarvioitua tutkimustulosta aikaiseksi.

Kun "Feministien vuoro"-blogissa minua dissattiin, koska tutkimukseni eivät olleet vertaisarvioituja. päätin saada tutkimukseni vertaisarviointiin. Vaikeaa se oli, koska palkkatutkijoita ei Suomessa juuri ole. Ja kun nekin harvat ovat eri mieltä naisen eurosta kuin minä, niin epäilin, voinko saada tutkimuksiani hyväksytyksi koskaan (vrt GG ja Kopernikus-ongelma).

Porin kesäkuiseen konferenssiin lähetin tutkimuksen vertaisarvioitavaksi. Toinen nimetön vertaisarvioja sanoi:"Briljanttia, ei mitään korjattavaa" ja toinen: "Roskaa, tästä ei synny hyväksyttävää tutkimusta korjaamallakaan", joten se ei saanut vertaisarvioidun tutkimuksen leimaa. Mutta Tampereen Työelämän tutkimuspäivien vertaisarviojat hyväksyivät sen ja nyt sillä on legiimi tunnustus. Eli miehet ja naiset saavat tutkimukseni mukaan normaalissa taloustilanteessa normaalista tunnin työpanoksesta suunnilleen samaa tuntipalkkaa. Naisen euro on euro jopa vähän ylikin.

Miten voi yleensä saada tutkimuksen hyväksytyksi, jos lähes kaikki ns. asiantuntijat, jotka toimivat vertaisarvioijina, ovat päinvastaista mieltä? He ovat nimettömiä, eikä heidän juuri tarvitse osoittaa, mikä kohta tutkimuksessa falskaa. Ainakaan minulle ei syytä hylkäykseen kerrottu.

Timo Härtsi

"Suurelle osalle tervejärkisiä ajattelijoita postmodernistinen kolosssi Judith Butler on lähinnä vitsi."

Suurinta osaa tervejärkisistä ihmisistä tuskin kiinnostaa naistutkimus ja Butlerit pennin vertaa. Olipa mies tai nainen. Nämä ihmiset tuntuvat lähinnä joltain sketsihahmoilta.

Victor Troska

Yhdysvalloissa on nykyään myös olemassa The Foundation of Male Studies (The Foundation for Male Studies supports the development
of a new "Science and Social Science" focus on all aspects
of Maleness.), joka ylläolevien kriteerien mukaan on myös miesten uhriutumista ja yhteiskunnan miestä alistavia rakenteita valottavaa "akateemista" tutkimusta. En tiedä sinänsä, mikä sen näkyvyys on Valloissa, missä feminismin asema lienee vähintäänkin yhtä vahva kuin täällä. Mielenkiintoista tässä on sananvalinta Studies, joka näyttäisi pitävän sisällään myös poliittisen agendan. Järjestön yhteydessä on syntynyt myös lehti New Male Studies http://newmalestudies.com/OJS/index.php/nms/index.

Itseni on ehkä vaikeata ottaa kantaa humanistiseen tutkimukseen. Filosofeista olen lukenut nuoruudessani vain Platonia, Aristotelesta ja Senecaa, joilla kaikilla näytti olevan myös poliittinen tai ainakin ihmisenä olemiseen liittyvä teema kaiken sen loogisen ajattelun rinnalla. Ehkei heitä voisi nykyaikana pitää ainakaan kaikilta osin tieteen edustajina, vaikka heidän ajattelunsa onkin kieltämättä laajasti länsimaiseen ihmiskuvaan vaikuttanutta. Ja miten on S.Freudin laita; tiedettä vaiko humpuukia.

Ja toisaalta miten akateemisista feministisistä piireistä voidaaan väittää, että epämiellyttävät kirjoitukset Laasasen, Niemelän tai Tammisalon kynästä ovat pseudotiedettä, jos heidän oman oppisuuntansa ns. tieteellisyys on jossain tutkimuksen hämärän rajamailla.

Esko Matinporo

"Eräs "studies" opintojen keskeinen piirre on tarkoituksellisesti epäselvän jargonin käyttö, jota professorit ja kirjoittajat käyttävät luodakseen vaikutelman, että heillä on jotakin perustavanlaatuisen tärkeää sanottavaa."

"Kursseille osallistuvien oppilaiden pitää osoittaa, että he ovat sisältäneet kursseilla opetetut mielipiteet faktoiksi."

Eikös tällainen toiminta ole varsin tyypillistä uskonnollisissa lahkoissa, kuten vaikkapa Skientologiassa. Sinänsä surullista, että ainoastaan Norja on tunnistanut toiminnan todellisen luonteen.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Kyllä queer feminismiä kannatta tukea ja rahoittaa. Se on nimittäin korvannut vanhan kunnon valtiollisen radikaalifeminismin. Radikaalifeministit ja queer-feministit ovat itse asiassa riidoissa keskenään. Telaketjudinosaurukset on jo kohta siirretty eläkkeelle, ja uusi nykyaisempi feminismi on ottamassa niiden paikan.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

"Identiteettitutkimuksessa ei tunnu olevan kyse muusta kuin [...]" "Oppiaineissa kuten naistutkimuksessa ei opita muusta kuin [...]"

En oikein ymmärrä näitä kommentteja. Vaikka jollain tieteenalalla olisikin vallalla ongelmallinen oppisuunta, ei se varmaankaan tarkoita, että koko tieteenala olisi älytön ja perusteeton.

"Eräs "studies" opintojen keskeinen piirre on tarkoituksellisesti epäselvän jargonin käyttö, jota professorit ja kirjoittajat käyttävät luodakseen vaikutelman, että heillä on jotakin perustavanlaatuisen tärkeää sanottavaa - ja tietenkin häikäistäkseen naiiveja oppilaitaan ylivertaisella älyllään."

Näin varmasti voisi varmastikin sanoa myös matematiikasta, jossa on suorastaan jo täysin poistuttu ihmiskielen käytöstä. Aika vaikea todistaa, mikä on "tarkoituksellisesti" epäselvää.

Epäilemättä monet tieteenalat ovat kriisissä, kun ovat päässeet erilaisten outojen oppisuuntien käsiin. Ongelma on varmaankin yhtä vaikea kuin demarkaatio-ongelma. Ongelmaa on kuitenkin vaikea ratkoa yleisluontoisilla kauhisteluilla. Pitäisi osallistua siihen tieteelliseen diskurssiin, mikä tietenkin on raskaampaa kuin meille maallikoille kirjoittaminen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset