Henry Laasanen Kirjoituksia miesten tasa-arvosta ja pariutumisesta

Mustafan saga jatkuu

  • Aftonbladetin päätoimittajan irtisanoutuminen kolumnista
    Aftonbladetin päätoimittajan irtisanoutuminen kolumnista

Seuraavassa poimintoja ruotsalaisen median artikkeleista:

SvD Nyheter

Politiikan tutkija Jonas Hinnfor sanoo, että tapaus Mustafa voi synnyttää kriisin sosialidemokraattisessa puolueessa.

Aftonbladet: Monica Gunne

Monica Gunne lataa täyslaidallisen kolumnissaan Mustafaa kohtaan, jossa hän syyttää Mustafaa kunniakulttuurin ylläpitämisestä ja naisten oikeuksien unohtamisesta.

Artikkeliin on liitetty Aftonbladetin päätoimittajan poikkeuksellinen anteeksipyyntö, jossa hän pyytää anteeksi Gunnen kolumnin julkaisemista.

Aftonbladetin kulttuuriosaston päätoimittaja Åsa Linderborg menee niin pitkälle, että hän syyttää Gunnea äärioikeistolaiseksi ja että Gunne on rikkonut rasistista vihapuhelakia vastaan.

GD.se Ledare

Sosialidemokraattisen puolueen historiassa on tapahtunut jotain aivan ennen kuulumatonta: sitä syytetään islamofobiasta.

Sosialidemokraatit ovat aina ennen pitäneet muslimien puolta.

Puoluejohto on ollut selkkauksesta hiljaa ja onkin mahdollista, että selkkaus laajenee ja muodostaa kaksi eri leiriä sosialidemokraattisen puolueen sisälle.

Humanistbloggen

Sosialidemokraattisten kristittyjen edustaja Peter Weiderud sanoo, että Mustafaa arvostellaan tarkemmilla kriteereillä kuin muita.

Humanistbloggenin mukaan väite on omituinen. Päinvastoin, Mustafaa arvostellaan aivan samoilla kriteereillä kuin kaikkia meitä muitakin.

Expon mukaan kaikkia anti-rasismin vaatimia toimia pitää toteuttaa tasapuolisesti redusoimatta henkilöitä pelkästään heidän uskontojensa tai etnisyytensä edustajiksi, koska sellainen estää antirasististen toimenpiteiden tehokkaan toteuttamisen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (52 kommenttia)

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Heh, kerrankin joku jupakka, jonka seuraamisesta tulee hyvä mieli.

Victor Troska

Mm. HBL oli sangen vaisu kirjoittaessaan tästä vaikkakin juttu oli lähes kokonaisen aukeaman kokoinen. Lehdessä vedottiin useista lähteistä tulleeseen kritiikkiin ja ruotsalaisen Sos.Dem:n sitoutumista sukupuolten tasa-arvoon, mikä siis lopulta taisi upottaa ko. henkilön uran. Mutta missään ei tarkemmin tuotu ilmi feministien osuutta Mustafan uran lopettamisessa, ilmeisesti asia on kiusallinen HBL:lle.

Ehkä tästä voi havaita sen mahdin, mikä valtiofeminismillä on Ruotsissa; mahdin mikä kävelee jopa monikulttuurisuuden ylitse, joka sentään on tabu Ruotsissa.

Mutta kuten Jani ylempänä kirjoitti, kerrassaan mainio asetelma.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Minulle tulee pienenä yllätyksenä, että blogisti niin ilmiselvästi toivoisi tästä pikkuasiasta syntyvän jonkinlaisen kriisin. Sellaisestahan ei ole merkkiäkään. Mustafa erosi, kun kävi ilmi, että hän vastustaa eräitä sosiaalidemokratian perusteita.

Esko Matinporo

Pistää ihan naurattamaan lukiessa vihervasemmistolaisen puolustuspuheenvuoroja siitä, kuinka tämä ei ole ristiriidassa monikulttuurisen suvaitsevaisuuden kanssa. Siinä vaiheessa kun ovi kulttuurin arvostelulle avataan, voidaan monikulttuurinen yhteiskunta unohtaa. Raja on mustavalkoinen.

Ei ole tilaa, jossa ruvetaan poimimaan jyviä akanoista. Toisen kulttuuri joko hyväksytään sellaisenaan tai sitä ei hyväksytä ollenkaan. Suvaitsevaisen vasemmistolaisen on ihan turha sanoa, että ympärileikkaus ei ole hyväksyttävää eikä naisten sortaminen mutta muu on sitä ihkua monikulttuurisuutta. Rajaa on mahdotonta vetää - sille on yhtä monta paikkaa kuin on mielipidettä.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Et taida ihan tietää, mitä "kulttuuri" on. "Sellaisenaan" tai "ei ollenkaan" on aivan höpöpuhetta. Elämään mahtuu paljon kaikenlaista kulttuureista riippumatonta. Universaaleja moraalisääntöjä, kansallisia lakeja, taiteellisia suuntauksia, yhdistysten periaateohjelmia.

Jos periaateohjelma ei kelpaa, ei voi johtaa yhdistystäkään.

"Rajaa on mahdoton vetää". No sellaista on todellisuus. Luokkien ja yksityisten olioiden realismia on pohdittu muinaisista kreikkalaisista lähtien. Elämässä kaikki lajit perustuvat veteen piirrettyihin viivoihin, mutta toimeen on tultava.

Esko Matinporo

Sitähän monikulttuurisuuden vastustajat juuri ajavat: yhteisiä sääntöjä. Suvaitsevaiset puolustajat taas ajavat yhteisten sääntöjen joustamista kulttuurikohtaisesti. Jälkimmäinen on mahdotonta, koska sääntöjä (ja lakeja) ei voi olla monia.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #17

Ajatteletko, että on olemassa jokin Lakien noudattajien puolue, jota vastassa on muu maailma? Kaikkien kulttuurien kannattajista ylivoimainen enemmistö noudattaa useimmissa tilanteissa lakeja, myös liikennesääntöjä ja kansanryhmää vastaan kiihottamisen kieltoa.

Hupaisaa, että Matinpuro ja Ahola keskustelevat blogistanissa, jos kerran kokonaiset kulttuurit on hyväksyttävä tai hylättävä sellaisinaan, eikä mikään ole parempaa tai huonompaa kuin mikään muukaan.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Vuorela ei näytä ollenkaan tietävän mistä puhuu: moraalisäännöt, kansalliset lait, taiteelliset suuntaukset ja yhdistysten säännöt eivät ole kulttuureista riippumattomia, ne ovat nimenomaan kulttuuria ja kulttuurin tuotteita. Ei hyvänen aika kannata kirjoittaa kulttuurista mitään, jos ei tiedä ensin mitä kulttuuri on. Vuorelan myöhemmin julkituoma kulttuurin määritelmä on nimenomaan höpöhöpöä. Uuden Suomen sijaan Vuorelan kannattaisi lukea esimerkiksi Edwrd Adamson Hoebelin yhdessä Everett Lloyd Frostin kanssa kirjoittama "Cultural and Social Anthropology" -niminen teos (jos kielitaito riittää).

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #21

Luin Hoebelin ja Frostin kirjan 37 vuotta sitten ja olen opettanut kulttuurisosiologian proseminaareja yliopistossa vuosikausia. Termiä "kulttuuri" käytetään monin tavoin. Keskusteluun Mustafan asemasta SAP:ssa liittyy juuri tämä määritelmä. Muita:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kulttuuri

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #25

Jaha, heti sen ilmestyttyä 1976? Höpöhöpö.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #28

Olin silloin kolmannen vuoden sosiologian opiskelija, ja Hoebel oli opettajani suosikki.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

No kyllä lait ja normitkin ovat kulttuuria, mutta eiköhän monikulttuurisuudella yleensä viitata kansallisuuteen, kieleen, tapakulttuuriin, kulttuurin ulkoisiin muotoihin ja muuhun sellaiseen.

Mutta on tosiaan itsestäänselvää, että kun puhutaan monikulttuurisuudesta tai mistä tahansa muusta arvosta tai periaatteesta, ei tarkoiteta, että luovuttaisiin kaikista muista arvoista tai periaatteista, vaan niissä on aina yhteensovittamista.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #45

Jos laajaa antropologista kulttuurin määritelmää käytetään, lait ovat tietenkin yksinkertaisesti kulttuurin osia. Lakipykälät eivät määritelmällisesti voi olla sosiaalisista normeista riippumattomia.

Varmaan, jos nyt vaikkapa joku hypoteettinen juristi joutuu päivittäin pohtimaan parin kulttuuritradition eroa työssään, hänen silmäänsä pistää väite, että elämässä on kaikenlaista "kulttuurista riippumatonta". Käytin kuitenkin kulttuurin suppeampaa määritelmää ja puhuin asioista, jotka ovat kulttuuria suurempia.

Jokainen blogikomentti ei voi olla Ronald Dworkinin artikkeli New York Review of Booksiin.

Sami Aario

Moraalisäännöt ovat kaikkea muuta kuin universaaleja, eivätkä sellaisiksi toivomalla muutu.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #64

"Älä tee toiselle oman yhteisösi jäsenelle, mitä et halua itsellesi tehtävän". "Älä tapa omia". Absoluuttisen universaaleja sääntöjä, hard wired, geneettisesti koodattuja mitä todennäköisimmin.

krista virta Vastaus kommenttiin #65

Tämähän on todettu monen eri viisaan suusta iät ja ajat, kumma kun aina silti unohtuu.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Olet aivan oikeassa. Moni ei ole tarkasti miettinyt tätä kysmystä, ja kuvittelee, että rasismi on jotain suhteellista. Näin ei kuitenkaan ole, vaan on olemassa vain yksi rajanveto rasismiin - nollatoleranssi.

Jokaisen pitäisi pysähtyä omalla kohdallaan miettimään perinpohjaisesti tätä asiaa, ja tehdä kysymys itselleen selväksi.

Ei voi tehdä mitään kaupankäyntiä, ja ajatella: "No, voin olla vähän rasisti ja vähän väittää tätä kansanryhmää meitä huonommaksi, koska oma asiani on tässä niin tärkeä". Näin ei voi menetellä. Ei voi olla "vain vähän rasisti". Voi valita vain kahden vaihtoehdon välillä 1. Olen rasisti, 2. Minulla on nollatoleranssi rasismiin.

Tapio Ahti

Ei tämä taida olla mahdollista, siis nollatoleranssi. Ajattelu on mahdotonta, jos ei saa käyttää luokkia. Voidaan toki sopia, että esimerkiksi kiinalaisia ei saa kutsua lyhyiksi, mutta ei sille mitään voi, että kiinalaiset silti ovat lyhyitä. Ja on ihan hyödyllistä tietää se, jos vaikka suunnittelee vaatekaupan perustamista Hong Kongiin.

Ihmisryhmistä siis pitää saada tehdä yleistyksiä, mutta on sivistynyttä välttää loukkaavia yleistyksiä, epätosista puhumatta. Sitten on iso harmaa alue, josta on vaikea sanoa, onko tämä nyt loukkaavaa tai epätotta. Tuolla harmaalla alueella pulppuaa paljon puhetta, jonka hyväksyttävyydestä ei nollatoleranssin harrastaja osaa sanoa kuin oman mielipiteensä jos edes sitä.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola Vastaus kommenttiin #27

Kiinalaiset voivat olla lyhyempiä, mutta rasismia olisi väittää heidän olevan huonompia lyhyytensä vuoksi.

Tässäkin tapauksessa muslimeja väitettiin huonommiksi sen vuoksi, koska eivät noudata samanlaista sukupuolten tasa-arvokäsitettä, kuin ruotsalaiset. Tämä on selkeää rasismia, sillä pyrkimys sukupuolten tasa-arvoon on kultturisidonnainen arvo. Se on arvo vain lähinnä meidän kulttuurissamme.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #50

Ne, jotka eivät noudata pohjoismaista tasa-arvokäsitystä, eivät voi olla pohjoismaisen demaripuolueen johdossa, tietenkään.

Veikko Penttinen

Höpsistä Mikko, minne unohdit normaalit ennakkoluulot ja varovaisuudet. Tottakai minä suhtaudun erilailla vieraamman kulttuurin edustajiin, koska heistä saamani viestintä, ei ole niin tuttua kuin läheisimpien kulttuurien edustajilta.

Jos sopisin vaikka venäläisen tai muslimin kanssa jotain, niin miettisin vähän kauemmin kuin suomalaisen kanssa ennen kuin löisin kättä päälle.

Väitän siis olevani vähän rasisti ha aion pidättää tuon oikeuden itselläni.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola
Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Ainakin 14.4. ja 15.4. uutisoinut aiheesta?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Mikko tarkoittaa, että asiallinen Hesari ei ole yrittänyt väkisin tehdä kokosivun juttua pikkuasiasta, vaikka mahdollisuus kuvitellun kriisin paisutteluun olisikin. Mahtaa harmittaa Lasastakin.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #14

Anteeksi Laasasta, tuli tehtyä sagat.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #14

Tai sitten, missä Hesari julkaisee uutisia, muut keskittyvät vanhasiin.

Mauri Hyhkö

Pitäisikö kunnioittaa ja arvostaa kulttuuria, joka kieltää ja halveksii kaikkia niitä arvoja joita kulttuurimme edustaa? Yksilön vapaudet, uskonto, mielipide, kokoontuminen, tasa-arvo sukupuolten välillä, seksuaalinen, ilmaisu jne, ovat niitä joista en suostu tinkimään minkään kulttuurin vuoksi.

Harri Rautiainen

"Pitäisikö kunnioittaa ja arvostaa kulttuuria, joka kieltää ja halveksii kaikkia niitä arvoja joita kulttuurimme edustaa?"

Pitää alistua. Vain näin meistä tehdään kunnon dhimmejä.

Mauri Hyhkö

Ja minähän en saatana alistu omassa maassani vieraiden komenneltavaksi. Täytyykin tästä lähteä tarkastamaan onko Lahti-Saloranta vielä hyvässä rasvassa.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Tämä on aivan yksikertainen ratkaisu. Ajattele miten suhtaudut homoseksuaaleihin. Ei sunun tarvitse pitää homoseksistä tai nauttia suutelemisesta oman sukupuolesi edustajan kanssa, mutta voit kunnioittaa homoseksuaaleja tasavertaisina ihmisinä ja ajatella heidän kokevan oman seksuaalisuutensa samalla tavoin arvokkaana, kuin itse koet oman heteroseksuaalisuutesi.

Tässä sosiaalidemokraattien ja muslimien kiistassa tulisi menetellä niin kuin muidenkin uskontojen kohdalla. Kaikissa puolueissa, paitsi Kristillisdemokraateissa, on sekä uskovaisia ihmisiä, että ateisteja. Ateistit ja uskovat ihmiset ymmärtävät, että toinen puoluetoveri on erilainen, mutta puoluetoveri silti, ja häntä kunnioitetaan.

Tämä feministien ja muslimien kiista nousee pohjimmiltaan siitä, että feministisessä ideologiassa ei ole sijaa erilaisille naisille, vaan feministinen ideologia näkee, että kaikkien naisten tulisi noudattaa yhteistä idologiaa. Kaikkien naisten tulisi pitää yhtä. Poikkeavia ei suvaita. Tämä naisten yhden oikean ideologian, yhden oikean moraalin vaatimus lähtee pohjimmiltaan siitä, että naisena olemiseen kuuluu se, että yhteisistä seksuaalinormeista poikkeavaa naista rangaistaan. Siksi feministinen ideologia perustuu vaatimukseen kaikkien naisten yhteisestä rintamasta ja yhteisestä moraalista ja ideologiasta.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Varmaan Ruotsissa on olemassa feministien ja muslimien kiistoja. Tilanne SAP:n johdossa koski kuitenkin yhden poliitikon yhtä näkemystä. Hän vastusti puolueen periaateohjelman tasa-arvokantaa. Feminismi ja islam eivät kuulu asiaan, puolueen kannalta, Mustafasta en tiedä.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Kulttuuri: erottelujen järjestelmä, jonka avulla ihminen luokittelee ympäristöä, arvottaa itseään ja muita sekä rakentaa identiteettiä.

krista virta

Melkoista saivartelua. Tuossa Laasasenkin sympatiat puolelleen saavassa kalapuikkoviiksipuolueessa johtaja itse äänesti tyhjää naisten ehkäisyvälineiden saatavuutta koskevassa Eu-parlamentissa ja puhunut raiskattujen abortin kieltämisestä ym. sen sellaista, että luulisi että Mustafa ja Timo voisivat olla tosi hyviä kavereita näiltä osin keskenään, jollei Timon agendaan kuuluisi myös olla ainoa kukko tunkiolla tässä maassa. Mitä siis perussuomalaisilla on islamia vastaan, kun tosi paljon samaa kantaa löytyy homoliitoista, naispapeista, naisen asemasta ym?

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Taidat harjoitella Olkikukkojen rakentelun Suomen mestaruuskilpailuihin, kun esität Laasasen perussuomalaisten kannattajana.

krista virta

Laasanen on sympatisoinut näitä useasti ja vaikuttaa hyvinkin konsevatiiviselta äijän kääppänältä habituksineen. Tykkää kai kun tytöt keittää ihan reilusti kahvia paksuille herroille ja tarjoilee salonkiin tms. seksististä kakkaa. Mitä nämä Laasasen epätoivoset viritelmät sitten ovat, joissa feminismi linkitetään saatanasta seuraaviin jatkuvasti ja väkinäisesti, jollei olkiukkoja? Itse asiassa Lassukka on aika lähellä äärimuslimia naiskäsityksessään, mutta sellaisella vanhan miehen persuporno vivahteella.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen Vastaus kommenttiin #26

Nimimerkki "krista virta" joka ei näytä kasvojaan tai ole lisännyt mitään tietoja itsestään esittää mitä puhtaimman "ite oot"-argumentin Laasaselle, joka arvostelee muslimien vaikutusta yhtään missään. Monestiko muuten on nähty jonkin kolumnin yhteydessä toimituksen anteeksipyyntö että kyseinen kirjoitus on julkaistu? Kuinka kyykkyyn voi mennä? Nimimerkin takana kökkivä kiukkupussi "krista virta" myös esittää omituisia väitteitä Laasasen henkilöstä, kun varsinaiseen kirjoituksen aiheeseen osaa raukka ottaa kantaa, kun tunneälysektori ylikuumentui. Annetaan toki nimimerkin takaa päätään aukovalle urheuden symbolille muutama viite kysymyksistä joita voisi pohtia:

1) Sikäli kun muslimille on sallittua omata ja pyrkiä edistämään naisvihamielisiä käsityksiä, niin miksi se on sitten täysin tuomittavaa kaikille muille? Eikös sellainen ole juuri sitä rasismia että toisia katsotaan vähän nenänvartta pitkin, että ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu?

2) Koska muslimi saa myös vastustaa homoliittojen tuomista moskeijoihin sekä tuomita homoseksuaalisuuden, niin miksi tämä on kiellettyä kaikilta muilta? Eikös sellainen ole juuri sitä rasismia, jne.

3) Kun muslimin käsitykset olivat peruuttamattomassa ristiriidassa yhteiskunnan perusarvojen kanssa ja hänen viiteryhmänsä ei tuomitse noita käsityksiä, vaan alkaa protestoida puoluetta vastaan, niin eikös tässä näy aika hyvin "kotoutumisen" onnistuminen jopa yhteiskunnallisesti aktiivisimpien muslimien osalta? Kovin hääviltä ei nimittäin näytä. Taaskaan, onhan näitä esimerkkejä ympäri Eurooppaa vaikka kuinka paljon.

Vastaa noihin esim. mielessäsi ihan yksin, koska olet osoittautunut henkilöksi joka ei osaa tästä asiasta keskustella. Pitäkää tyttöjen skumppailta jossa sitten voitte olla samaa mieltä ja pohtia muslimien ihanuutta sekä "äärioikeiston" loputonta pahuutta.

krista virta Vastaus kommenttiin #30

Asioita voi tarkastella monelta kannalta, mutta jokseenkin tekopyhää käydä vaikka nyt muslimien kimppuun niistä samoista asioista, joita itse kannattaa puettuna erilaiseen pakettiin. Ja en mitenkään kannata islamia, enkä äärioikeistoa ja tasa-arvo ei ole ainoa arvo maailmassa. Laasanenhan taas tässä yrittää väkisin nivoa yhteen jotain, jolla saadaan kaikki pahuus näyttämään feminismiltä.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen Vastaus kommenttiin #32

Tekopyhyys syntyy siitä että olet päättänyt Laasasen kannattavan noita asioita koska haluat päästä sanomaan häntä tekopyhäksi. Lisäksi et ole ottanut kantaa noihin kysymyksiin joita esitin, että miksi toisille on sallittua olla sellaista mieltä mistä toiset tuomitaan? Eikös siinä rinnasteta muslimi toistaitoiseksi ongelmakimpuksi, jolla ei ole toiveitakaan paremmasta?

krista virta Vastaus kommenttiin #41

Itse sinä jaottelet nyt melko räikeästi ja otin kyllä mielestäni kantaa siihen, etten hyväksy kummallekaan oikeutta kutsua ketään huoriksi, puolustella raiskauksia ( se imaamin lihapala vertaus vastaa mielestäni melko lailla sitä, mitä Laasanen aiemmin esitti täällä raiskauksista: raiskaukset loppuvat, kun naiset antavat kaikille halukkaille ym.).

Islam on uskonto yli miljardille ihmiselle, joista jokainen ei voi läpimätä vain siksi että kuuluu väestorekisterin mukaan siihen. Mustafa ilmeisesti edusti tässä kuitenkin sellaista linjaa, joka soti suurempia periaatteita vastaan sosiaalidemokraateilla. Laasanen voisi hieman kartoittaa omaa oppiaan, josta valitettavasti on tullut todella epämiellyttävä kuva tämän blogin kautta.

krista virta Vastaus kommenttiin #30

1) Miten se on muka vain sallittavaa muslimeille, muttei vaikka nyt Laasaselle, joka joka miltei päivä valistaa kansaa täällä? Muslimimiehistä ei ole ainakaan Uudessa Suomessa blogannut ketään vastaavalla asenteella, millä Laasanen nyt vaikka tatuointi-jutun kohdalla, onko vain suomalaisella miehellä oikeus huoritella suomalaisia naisia?

2) Islam on uskonto, jolla homoihin tietty kanta, siinä missä luterilaisella kirkollakin ( ei vihi näitä vielä)ja samoin islamilla on tietty kanta naisen asemaan, kuten vaikka katolilaisilla ( Soinihan taas EROSI luterilaisesta kirkosta sen sallivan kannan takia, mm.naispapit, abortti). Kaikissa uskonnoissa enemmän tai vähemmän kyse naisen hallitsemisesta.

3) Muslimeja on erilaisia, kuten kristittyjäkin. Molemmista maltilliset ja mölyt mahassa pitävät ovat ihan ok. Ja vielä kerran: en kannata islamia millään tavalla ja suo siellä, vetelä täällä teidän miesasiamiesten ja islamikkojen kera.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Todellakin outoa saivartelua Laasaselta, ei ole mitenkään monikulttuurisuuden vastaista valikoida puolueen johtoon ihmisiä, jotka ajavat puolueen periaatteita. Aivan sama mitä ovat rodultaan, mitä kieltä puhuvat, mihin uskovat tai muutoin mihin kulttuuriryhmään kuuluvat, kunhan poliittiset tavoitteet ovat yhteisiä.

Epäilemättä Mustafa tosiaan sopisi sosiaalipolitiikkansa pohjalta Ruotsissa parhaiten Ruotsidemokraatteihin ja Suomessa Perussuomalaisiin. Sikälikään en näe tätä poispotkintaa kovin ihmeellisenä.

Hassua millainen päähänpinttymä tuosta triviaalista tapauksesta on tullut Laasaselle.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Kyllä Laasanen on osunut tässä todella oikeaan kipupisteeseen. Monikulttuurisuuden hyväksymisen ja feminismin välillä on todellinen ja erittäin vakava ristiriita.

Tämä johtuu siitä, että jos toimitaan nollatoleranssilla rasismiin, eikä nähdä toisia kulttuureja huonopina, niin silloin täytyy antaa selitys sille, miksi toisessa kulttuurissa naisilla on erilainen asema, kuin miehillä. Tämä selitys voi tapahtua vain niin, että nähdään naisen ja miehen aseman olevan erilainen kulttuurin työnjaosta ja kulttuurin kokonaisrakenteesta lähtien. Tämä taas merkitsee sen myöntämistä, että naisten aseman omassakin kultturissa johtuu työnjaosta ja muista kokonaisyhteiskunnallisista tekijöistä. Tällainen selitys taas vetää jalat alta feminismin perusteorialta, että erot naisten ja miesten asemassa johtuvat miesten ylivallasta ja naisiin kohdistamasta riistosta.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #51

Kyseessä on varmaan yleinen yhteiskunnallinen kipupiste, mutta ei sosiaalidemokratian ongelma eikä "vasemmiston painajainen".

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos Vastaus kommenttiin #51
    "Kyllä Laasanen on osunut tässä todella oikeaan kipupisteeseen. Monikulttuurisuuden hyväksymisen ja feminismin välillä on todellinen ja erittäin vakava ristiriita."

Hassua kyllä, mutta sama ristiriita on muun muassa feminismin ja uskonnonvapauden välillä. Miten puolue, jonka arvoihin kuuluu feminismi, voi sallia uskonnonvapauden patriarkaalisille uskonnoille?

Tai uskonnonvapauden ja monikulttuurisuuden välillä. Miten puolueen asialistaan voi kuulua uskonnonvapaus, mutta samalla se sallii monikulttuurisuuden nimissä sellaiset kulttuurit, jotka kieltävät uskonnonvapauden?

Kuten olen tässä yrittänyt sanoa, suurin piirtein kaikkien arvojen väliltä löytyy aivan samanlaisia "vakavia ristiriitoja" ja arvot myös muodostavat sisäisiä ristiriitoja (esim. tuleeko suvaitsemattomuutta suvaita).

Marko Huttunen

Tapauksesta tekee todella erikoisen se, että ensimmäistä kertaa feministit ja vasurivihreät ovat kyseenalaistaneet muslimimiehen ajatusmaailman ja tasa-arvokäsityksen Ruotsissa. Ei saata näyttää Suomesta käsin kovinkaan kummalta jutulta, jos ei ole syventynyt Ruotsin ehkä hieman vinoutuneeseen feminismiin, vasemmistoon ja koko yhteiskunnaliseen ajatusmaailman median välittämänä. Ja kukapa sitä olisi, jos ei Ruotsissa asu.
Täällä Ruotsissa (olen siis mamu) feministit ovat ensimmäisinä rynnänneet barrikaadeille esim. joukkoraiskausrikoksien kuohuissa, mutta hieman yllättäen asettumalla puolustamaan rikollisia, jos nämä (jossain valitettavassa yksittäistapauksessa) sattuuvat olemaan oikeasta suunnasta tulleita mamuja, eivätkä perus-svenssoneita. Suomi-mamu nyt on samaa sovinistista paskasakkia kuin svedusikasovinistitkin, onneksi.
Feministit ovat suvainneet ja puolustaneet mitä hirveyksiä tahansa "rasismia vastustaen", paitsi esim. perus-svenssonin katseen etsiytymistä rintoihin hississä. Tämä ihmistä alentava ja naista alistava rikos ei mahdollista mitään puolustelua. Näin siis hieman karrikoiden. Mutta vain hieman.
Nyt siis taho, joka on ollut suvaitsevaisista suvaisevaisin, tuomitseekin Mustafan ajatusmaailman vääräksi. Tämä on ennenkuulumatonta, ja siksi siitä on noussut täällä melkoinen kohu. Jos nuo anti-Mustafa kommentit olisivat tulleet keneltä muulta tahansa, kuin suvaitsevaisilta, olisivat suvaitsevaiset aloittaneet saatanallisen noitajahdin "rasismin kitkemiseksi". Nyt heidän oma kulttuurirasisminsa puetaan vain kauniimpiin vaatteisiin, eihän tämä nyt toki voi olla monikulttuurin vastaista sen kulttuurin luojien puolelta?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Ei käy kateeksi poliitikkoja.

"Puolueen sääntöjen mukaan Puolueen jäsenten oli oltava uskollisia ennen kaikkea Puolueelle, mikä ei välttämättä ollut puolisoehdokkaille mieleen...
...Poliittinen menestys saattoi vaikeuttaa yksityiselämää monellakin tavalla. Hän tiesi sen omasta kokemuksestaan: Hän oli ylikomisario, poikamies ja puolivälissä neljättäkymmentä, joten häntä pidettiin jatkuvasti silmällä."

Qiu Xiaolong: Punaisen sankarittaren kuolema (Otava 2006).

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen

Ei kiinalaisissa poliitikoissa paljon kadehtimista olekaan.

Pasi Viertola

Hieman asian vierestä, mutta ruotsin teeveen SVT:n sivuilta löytyy juuri esitetty dokumentti kunniaväkivallasta eli erään Fadimen murhasta. Kannattaa katsoa jos pakkoruotsi on hallussa:

http://www.svt.se/svenska-handelser/se-program/del...

Käyttäjän villehoikkala kuva
Ville Hoikkala

http://sv.wikipedia.org/wiki/Abdirizak_Waberi

Katsohan tätä. Islamiska Förbundetin edellinen puheenjohtaja, somalitaustainen Abdirizak Waberi, on edelleen Ruotsin kokoomuksen eli Moderatan kansanedustaja. Eiköhän nyt irroteta vasemmisto-oikeisto-akseli tässä vaiheessa...

Käyttäjän villehoikkala kuva
Ville Hoikkala

Islamiska Förbundet on saanut asioita aikaiseksi, esimerkiksi Malmön Rosengårdin levottomuuksissa 2008 järjestön vapaaehtoistyöntekijät viettivät aikaa riehuvien musliminuorten kanssa, ja heidän panoksensa tilanteen rauhoittumiseen oli ratkaiseva.

Islamiska Förbundetin tulkinta islamista on sen verran konservatiivinen, että se on herättänyt laajemminkin keskustelua.

Islamiska Förbundet ei siis edusta kaikkia Ruotsin muslimeja, vaan kyseessä on eräänlainen "herätysliike" jolla on myös yhteiskunnallista toimintaa.

Mauri Hyhkö

Joko ovat saaneet juutalaisten kiusaamisen loppumaan siellä Malmöössä?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset