*

Henry Laasanen Kirjoituksia miesten tasa-arvosta ja pariutumisesta

Kuka maksaa ulkomaalaisten nettiostosten kuljetukset?

  • 6 pingispalloa hintaan 2,99 $, Ilmainen kuljetus Hong Kongista
    6 pingispalloa hintaan 2,99 $, Ilmainen kuljetus Hong Kongista

Pingispallot

Tilasin 6 pingispalloa Ebaysta. Hinta oli reilu pari euroa ja kuljetus ilmainen Hong Kongista (ilmarahti).

Suomessa 6 kolmen tähden palloa maksavat noin 3-10 euroa merkistä ja kaupasta riippuen, peruskaupoissa 10 euron hujakoilla.

Pakkaus oli isokokoinen, eikä se mahtunut luukusta. Minulle oli jätetty noutoilmoitus postiin.

Jos Suomesta lähettää vastaavan kokoisen maksikirjeen muualle Suomeen, hinta on alimmillaan 3,50 €. Lähettäminen Hong Kongiin maksaa 7,50 €.

Itella joutuu kuljettamaan paketin Suomessa, sisältäen seuraavia työvaiheita:

  1. Ilmarahdin lajittelu
  2. Kuljetus Jyväskylään
  3. Lajittelu vastaanottajalle
  4. Postinjakaja yrittää tuoda lähetyksen saajalle, mutta saaja ei ole kotona.
  5. Postinjakaja kirjoittaa saapumisilmoituksen ja pudottaa sen luukusta.
  6. Postinjakaja palauttaa kirjeen postitoimistoon.
  7. Saaja käy hakemassa lähetyksen palvelutiskiltä.

Posti joutuu tekemään lukuisia työvaiheita ja käsittelemään hankalaa isokokoista kirjettä.

Näyttää kuitenkin siltä, että posti ei saa mitään hyvitystä tekemästään suuresta työmäärästä.

Ebay ja Hong Kong

Ebay näyttää olevan pullollaan halpoja (paljon Suomen hintoja halvempia) tuotteita, joissa on ilmainen kuljetus Suomeen. Tavaroita myyvät yritykset näyttävät tyypillisesti sijaitsevan Hong Kongissa.

Voidaan ennustaa, että nettiostaminen tulee räjähtämään käsiin lähivuosina ja että suurin ostoinnostus tulee kohdistumaan halvimpiin aasialaisiin myyjiin, kuten Hong Kongiin.

Hong Kongista alkaa tulla Suomeen kasoittain tavaraa, josta ei ole maksettu mitään kuljetuskustannuksia.

Tavara päätyy Itellan kuljetettavaksi, mutta Itella ei saa kuljettamistaan tavaroista mitään korvausta.

Kysymyksiä

Kuka maksaa ulkomaalaisten nettiostosten kuljetukset?

Maksaako Itella kuljetukset omasta selkänahastaan?

Jos ulkomailta ostaminen räjähtää käsiin, onko Itella vaarassa mennä konkurssiin?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (27 kommenttia)

Käyttäjän ViljoRafaelHeinonen kuva
Viljo Heinonen

Ilmaisia aterioita ei ole, eikä ilmaisia kuljetuksikaan. Jos Itella ei saa kuljetusmaksua ulkomailta lähetyistä paketeista, maksavat kuljetuksen Itellan kotimaisia kuljetuksia käyttävät asiakkaat. Ei Itella tietääkseni tappiolla toimi, eikä saa valtionapua, mikä olisikin perin hölmöä.

Itellan johdon pitää tehdä yksinkertainen päätös, että kaikilta ulkomaista tulevista lähetyksistä laskutetaan todelliset kulut+ kohtuullinen liikevoitto sen päälle. On ehdottomasti väärin, että suomalaiset kuluttajat tukevat ylikorkeilla kuljetusmaksuilla tuontia Suomeen halpamaista.

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen

Mutta miksi Itella noin toimii? Kilpailu ulkomaisista lähetyksistä, halutaan olla toimija tulevaisuudessakin jolloin niin kuin Laasanen kirjoittaa "nettikauppa räjähtää käsiin". Kuihtuisiko koko firma, jos noin ei toimittaisi?

Mikko Saari

Voi olla joku kansainvälinen postisopimuskin, joka tässä asiassa Itellaa sitoo.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Melko naiivi ja yksisilmäinen näkemys.

Itella on tätä nykyä monikansallinen ja monialainen yritys, jonka toiminnot eivät rajoitu pelkästään postin lajitteluun ja jakeluun kotoisessa Suomessa, kuten vielä 80-luvulla oli, vaan yritys tarjoaa mm. julkishallinnon sähköisiä asiointipalveluita ja taloushallinnan palveluita, minkä lisäksi kyseessä on jopa Euroopan mittakaavassa suuri verkkolaskutusoperaattori, B2G-viestinvälitysoperaattori jne. Tämänkaltaiset toiminnot vaativat suuria datakeskuksia, IT-ylläpitäjiä, IT-arkkitehteja, ohjelmistosuunnittelijoita ja muita asiantuntijoita, ja tietty myös joitain liukuhihnahommiakin, kuten esimerkiksi tulostusta tai lähetysten optista tunnistamista jne. Olisiko arvauksia, että missä maissa nämä työt teetetään? Ei nimittäin ainakaan Suomessa, vaan niissä samoissa halpatuotantomaissa kuin muutkin globalisaatiota halailevat yritykset.

Mitä markkinoihin noin yleisesti tulee, niin jos minä en peruskuluttajana tässä globaalissa hulabaloossa hyödy yhtään mitään, niin johan on kumma juttu. Mikä olisi sen selkeämpää hyötymistä kuin fyysisten tavaroiden ostaminen? Sähköpostin lähetysvarmistusten perusteella pelkästään Amazon.co.uk:sta ja Play.com:ista tilaamani PlayStation 3:n pelit ovat säästäneet minulta n. 150-200 euroa selvää rahaa pelkissä postikuluissa (postikulujen Suomessa ylittäessä 2,5 euroa), minkä lisäksi tietty itse tuotteista on säästänyt useita satasia lisää. Näin aion toimia vastaisuudessakin, enkä koe tästä mitään tunnontuskia niin kauan kun oman alani työpaikkoja ollaan pakkosiirtämässä ambomaille, kuten tällä hetkellä.

Mikko Saari

Ymmärtääkseni tässä hyväksikäytetään kansainvälistä postijärjestelmää, joka on vanhanaikainen ja perustuu olettamukseen jonkinlaisesta tasapainosta: hommahan on ihan reilua kahden maan välillä, jos molemmista tulee suurin piirtein saman verran postia toiseen. Etenkin, jos asiaa ajattelee vanhanaikaisesti valtiollisten postilaitosten näkökulmasta.

Tässähän mikään tasapaino ei toteudu, joten epäilemättä järjestelmä vaatisi jotain korjausta, etenkin jos ulkomailta ostaminen yleistyy. Olisi tietysti ihan mielenkiintoista tietää, millaisista summista tässä ylipäätään on kyse, ja paljonko yksittäisen paketin toimittaminen vastaanottajalle maksaa – se ei tietysti välttämättä ole kovin kallista.

Mikä sitten olisi reiluin tapa toimia? Arvelen, että kiinalaisia lähettäjiä ei ihan helpolla maksumiehiksi saada, joten reiluinta lienee, että suomalaiset vastaanottajat maksaisivat lisämaksua, mutta eipä sekään aivan yksinkertainen asia taida olla.

Korjataan vielä sen verran, että tavarasta on kyllä maksettu jonkinlaiset kuljetuskustannukset. Hong Kongissa vain postikulut ovat ihan oikeasti todella pienet (kätevä sijainti, tehokkaat järjestelmät, mahdollisesti Kiinan valtion subventointi), eivätkä tietenkään kata kuin tavaran kulkemisen Hong Kongista lähtevään laivaan.

Henry Laasanen

"paljonko yksittäisen paketin toimittaminen vastaanottajalle maksaa – se ei tietysti välttämättä ole kovin kallista."

Jonkun postikortin vieminen on tietenkin halpaa.

Mutta jos kyse on (kuten tässä tapauksessa) isokokoisesta kirjeestä, työvaiheita tulee rutkasti lisää ja kustannusvaikutus voi vastata yli 10 postikorttia.

Joni Soini

Univeral Post Unionin kautta nämä postitusten kustannusten tasaaminen hoidetaan. Periaate on että jos joku maa lähettää paljon enemmän kuin vastaanottaa, lähettäjä maksaa korvausta vastaanottavalle maalle. Hong Kong -> Suomi tapauksessa hong kongin posti maksaa suomeen noin $0.60 per lähetty kilo postia.

Suurikokoinen, mutta kevyt paketti (kuten pingistpallot) on tietysti reunatapaus. Niin kauan kun ne on poikkeuksia, niistä tulleet kulut tasapainottuvat postikorttien yms. pienien ja painavien lähetysten kilojen myötä.

Vertaaminen kuluttajahintaan (3.50) on harhaanjohtavaa, kun itellalla on kuitenkin myös edullisempia tariffeja yrityksille. Esim itella pienlähetys (~1e 500g lähetys). Hintaeroa selittää myös se, että hong kongista tilaamalla et maksa ALV:tä etkä tullia, toisin kuin kotimaiset kauppiaat.

Henry Laasanen

"Univeral Post Unionin kautta nämä postitusten kustannusten tasaaminen hoidetaan. Periaate on että jos joku maa lähettää paljon enemmän kuin vastaanottaa, lähettäjä maksaa korvausta vastaanottavalle maalle. Hong Kong -> Suomi tapauksessa hong kongin posti maksaa suomeen noin $0.60 per lähetty kilo postia.

Suurikokoinen, mutta kevyt paketti (kuten pingistpallot) on tietysti reunatapaus. Niin kauan kun ne on poikkeuksia, niistä tulleet kulut tasapainottuvat postikorttien yms. pienien ja painavien lähetysten kilojen myötä.

Vertaaminen kuluttajahintaan (3.50) on harhaanjohtavaa, kun itellalla on kuitenkin myös edullisempia tariffeja yrityksille. Esim itella pienlähetys (~1e 500g lähetys). Hintaeroa selittää myös se, että hong kongista tilaamalla et maksa ALV:tä etkä tullia, toisin kuin kotimaiset kauppiaat." [vastaus on poistettu blogikommenteista luultavasti siksi, että kommentoijalta puuttuu kuva]

Kiitoksia vastauksesta :-)

Tosin hyvin halvalla Hong kong pääsee isoissa ja kevyissä paketeissa, kuten pingispalloissani.

Käyttäjän Jukkaakula kuva
Jukka Aakula

Kerrankin tolkullinen keskustelu Uudessa Suomessa. Kysymys ja vastaus. Hyvä.

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

Valitettavasti vastauksen antajakin saa fudut puheenvuorosta...
Yksi asiansa osaava vähemmän...

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Hyviä kysymyksia - ja hyviä vastauksia. Näin se informaatio etenee. Kiitos teille. :)

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

Henry, pääsit karuselliin! Malja sille!

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Onko tämä joku vitsi? Kun Laasanen kirjoittaa miesten nykysuomessa kohtaamista ongelmista, syrjinnästä ja osoittaa tasa-arvopolitiikan olevan täysin pielessä, niin kirjoituksia ei huomattavasta lukija- tai kommenttimäärästä etusivun karusellissa näy. Mutta kun hän kirjoittaa pingispalloista ja siitä, pärjääkö yksi yksittäinen suomalainen kuljetusfirma taloudellisesti riittävän hyvin, niin kirjoitus pärähtää karuselliin välittömästi.

Laura Nyholm

"Onko tämä joku vitsi? Kun Laasanen kirjoittaa miesten nykysuomessa kohtaamista ongelmista, syrjinnästä..."

Ette nyt ymmärrä asiaa. Ylläpito pyrkii ohjaamaan Laasasta oikeaan ja kaikkia lukijoita tyydyttävään tekstin luomiseen.

Yltiöasiallisuus on virallisesti hyväksytty toimintatapa ja kehu samanmielistä kaveria ja paheksukaa vääriä mielipiteitä kirjoittavia.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

No ei ainakaan kaikkia. Minua ei tyydytä ollenkaan kirjoittelu pingispalloista eikä minua kiinnosta, miten Itella pärjää tai ei pärjää.

Matti Mottonen

Tämä on merkitttävä asia: miksi ostaa Suomesta tavara, jonka saa puoleen hintaan netistä ulkomaisista kaupoista ja kuljetus on nopeampaa ja halvempaa. Kuka vetää välistä?

Pari yksityiskohtaa ovat erikoisia.

Ahvenanmaan veroetu: sitä korjattiin (rajaa alennettiin), mutta yhä Ahvenanmaa on iso keskus erilaisten tarvikkeiden postitukselle, koska koko paketti toimitetaan ilman arvonlisäveroa.

Suomessa muuten vain 1. luokan postimerkit ovat alvittomia, muualla yleensä koko postitus

Käyttäjän Kalanaama kuva
Andreas Turunen

Nettikeskustelun aatelia - Kysymys ja vastaus.

Pekka Heliste

Minulle paketit tuo useimmiten UPS, mutta joskus Itellakin.

Itella on silloin jonkun kansainvälisen kuljetusyrityksen alihankija.

Koska Itella on voittoa tuottava yritys niin suoraa subventiota ei löydy tilinpäätöksen kautta.

Kun Itellaa valvotaan kilpailuviranomaisten ja poliitikkojen toimesta niin monopolipalveluitakaan ei voi periaatteessa käyttää subventioon.

Kysymys onkin kinka tehokasta Itellan valvonta on

Käyttäjän optimisti kuva
Juhani Niinipuu

Otsikossasi esittämäsi kysymys on erittäin hyvä. Olen itsekin tilannut $1.40 hintaisen iphone-kaapelin Kiinasta ilman toimituskuluja. Kolmisen viikkoa siinä kestää, mutta Suomessa tuolla hinnalla ei saa edes lähetyksen pehmustettua kirjekuorta.

EU:n ulkopuolelta ostetuista yli 22 euron ostoksista pitää maksaa arvonlisävero. Viime vuonna raja oli vielä 43 euroa ja rajaa voidaan varmaan laskea edelleen, jos halpakauppaa halutaan hillitä.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Siis Kiinasta kun tilaat,tuo kuljetus hoituu ilman Itellaa jne. Maksat tilaamistasi tavaroista tullin(voit hoitaa ITSE netissä)ja maksat sen,jos niin pitää tehdä.Tavara toimitetaan kotiovelle ja saat soiton ennen lähetyksen saapumista ja nettiin viestin.Siltä firmalta joka kuljetuksen jne.hoitaakin.PALVELU PELAA.
Kaikki maksut on silloin hoidettu mihin kuuluu.Itellaa ei siihen tarvita(ja ilmaiseksi se ei mitään tee jos tarvitaan).Ja silläkin on sopimukset silloin jos se "tavaran" toimittaa.
Tavaran saapuminen riippuu minkä kuljetusmuodon olet valinnut. 3-5 päivää jne.Suomen päässä tavaran toimitetaan perille(kotiovelle)kyseisen firman kalustolla.
Sama tavara kuin täällä vain moninkertaisesti halvempaa(Suurin osa tuotteista on nykyisin made in hong kong,china jne.eli se siitä laadusta,ei parempaa täältäkään ostettuna.
Suomessa moninkertaisesti kalliimpana ,ei tuotteen tasoa paranna,vaikka hintaa ja kuluja ,veroja päälle mätkitään.
Huolimatta toimituskuluista+tullimaksusta on halvempaa.Itse saat valita nimittäin tavaran toimittajan tai sitten on väärä firma jonka "palveluja "käytät.
Suomen hintataso on pilvissä kun verrataan muihin maihin,eli mitä hemmettiä täällä halutaan vielä lisämaksuja kaiken päälle.Eli kuka tuolla haluaa EU:n lypsylehmän osana oleville ihmisille vielä lisää alvia?Ei taida olla kaikki "himassa".
Tässä maassa on hinnoiteltu itsensä ulos ja kilpailun näivettäminen alvien ja muiden verojen noston muodossa ei todellakaan paranna kilpailukykyä eikä KANSALAISTEN ostovoimaa.Eikä työpaikkoja luoda. Joo,Itella on voittoa tuottava /tavoitteleva liikelaitos jonka ainoa pyrkimys on juuri se.Se ei tappiokseen tee mitään.Monopoli,juuri niin.Postista potkittiin porukat pihalle vaan herrojen taskuihin kilahti taas sievoinen tuotto..
Ja siihen kuka vetää välistä, siis mitä vetää?Kyllä ne vetäjät istuu aivan siellä palleilla missä tähänkin asti.

Juhani Piironen

Kyseessä on minunkin käsittääkseni kansainvälinen postisopimus.

Kiinassakin kuljettavat "kalliilla" kiinalaisella palkkatasolla meidänkin postit ilmaiseksi.

Jos olemme tässä häviävänä osapuolena, niin voimme lohduttautua sillä että Alexande Stöbbin mielestä Suomi on "varakas maa".

Joka päivä huomaamme, kuinka varakkaita me olemme, koska meillä on varaa luovuttaa rikkidirektiivein työpaikkojamme ulkomaille.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Tuttava osti kiinasta kiinalaismerkkisen kännykän 140€:lla, vastaa ominaisuuksiltaan sataprosenttisesti Suomessa myytävää 400-500€ kännykkämallia ja itse kyseistä laitetta näppäilleenä täytyy sanoa ettei häviä edes laadussa.

Esim Suomen kalleudelle on vain yksi syy.

Katteet esim elektroniikkatuotteille on 35-40% koska korkean verotuksen vuoksi, halvemmalla myyminen ei olisi Suomalaisyrityksille enään kannattavaa, ja siihen kun liittää vielä 22% ALV:n niin ymmärtää miksi on niin kallista.

Mutta hei, ennemmin verohelvetti kuin veroparatiisi!

Piku Koo

Hyi helvetti tuota kiinalaista roinaa.

Pingispallot lie poikkeus, jos niitä ei tehdä muualla kuin Kiinassa. Monessa muussa voi valita suomalaisemman vaihtoehdon.

Vain todella tyhmä suomalainen ostaa kiinalaista, joka kaiken lisäksi on kehitysmaa niin monessa mielessä kuin ajatella saattaa. Työntekijät suljetaan lukkojen taakse tehtaisiin paiskomaan duunia. Ei niille paljon tarvitse maksaa. Pimeitä tehtaita riittää, missä käytetään pimeitä materiaaleja ja hyvinkin hämäriä lisäaineita. Jos joku paja palaa taikka räjähtää, tehtailija yksinkertaisesti ottaa hatkat.
Näin pysyvät tuotantokustannukset mahdollisimman pieninä.

Victor Troska

juuri näin. Me kuvittelemme, että kyse on vapaasta kilpailusta, mutta oikeasti kyse on kiinalaisesta orjatyövoimasta versus länsimaalainen työvoima. Kyse on asiasta, mistä oikeasti pitäisi käydä laajempaa yhteiskunnallista keskustelua, koska kyse on oikeasti suomalaisen työn jatkuvuudesta. Toki käytän itsekin ulkomaalaisia ostopalveluja, mutta silloin kyse tuotteista, joita ei saa Suomesta.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Laasanen oli ennen postissa töissä.

Internetin muisti on ikuinen. Mikään ei unohdu. Muistakaa tämä, kun kirjoitatte jotain nettiin.

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Luulisin, että hongkongilainen yritys laskee sen varaan, että yksi tilaaja useimmiten tilaa muutakin kuin pingispallot. Jos ei samalla kertaa, niin ainakin tulevaisuudessa. Maksat siis ne itse katteessa tilatessasi seuraavalla kerralla Stugan mailan ja Redbookin pingistossut.

Tuo Joni Soinin erinomainen kommentti varmasti myös osaltaan selittää.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset