*

Henry Laasanen Kirjoituksia miesten tasa-arvosta ja pariutumisesta

Feministisen kirjallisuuden logiikka

Tuoreesta kirjasta "Miesten kanssa duunissa – Naisten kertomuksia työelämän syrjinnästä" löytyvät seuraavat naisten syrjinnästä kertovat sitaatit:

  1. ”Sut palkattiin tänne vaan sun tissien takia.” (1)
  2. Munalisä: "Olemme kollegani kanssa tasavertaisia työssämme. Työnkuvassamme ei ole eroja. Minulla on tosin enemmän kokemusta ja parempi peruskoulutus. Minä saan kuitenkin 15 prosenttia vähemmän palkkaa kuin nuorempi mieskollegani. Uskoin sen johtuvan pallien puutteesta."(2)

Ensimmäisessä tapauksessa nainen on palkattu pelkästään tissien takia. Toisessa tapauksessa naisen pienempi palkka johtuu pallien puutteesta.

Jos nainen saa työpaikan ruumiinosansa takia, kyseessä on naisten syrjintä. Jos mies saa suuremman palkan (tai työpaikan) ruumiinosansa takia, kyseessä on silloinkin naisten syrjintä.

Feministien logiikka yllättää aina.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Käyttäjän timohartiiii12 kuva
Timo Härtsi

Mikä helvetin logiikka.Feministit luultavasti ei tajua tästä teksistä yhtään mitään. He yrittävät peittää omaa tyhmyyttään, lukevat tekstin luultavasti 7 kertaa läpi ja miettivät mitä se Henri yrittää sanoa.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Miten mies ei voi ymmärtää, aivan selkeä logiikka. Jos sinut Henry palkattaisiin pallien takia, mutta palleilla ansaitsisi pienemmän palkan kuin tisseillä niin kokisitko mielestäsi syrjintää vai et? Tulithan kuitenkin valituksi, ei kait se haittaa vaikka toista sukupuolta edustava kollega saa samasta työstä enemmän palkkaa huonommalla kokemuksella ja koulutuksella.

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Tsiisus eitsh kraist, mään !

Henri Kangas

Poistettu tuplapostauksen takia.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Ehkä sinun Henry kannattaisi vähentää feministisen kirjallisuuden lukemista ja keskittyä enemmän sellaiseen kirjallisuuteen, jonka logiikka avautuu sinullekin.

Henri Kangas

Argh taas meni väärään paikkaan, kts. siis alla.

Henri Kangas

"toista sukupuolta edustava kollega saa samasta työstä enemmän palkkaa huonommalla kokemuksella ja koulutuksella."

Suoraan sanoen tämä väite on urbaanilegenda. Kaikki femut kohkaavat aina asiasta, mutta esimerkkejä tosielämästä ei kellään ole.

Joka tapauksessa 99 % feministeistä on joissain täysin turhanpäiväisissä . julkisen sektorin suojatyöpaikoissa. Julkisen talouden kestävyydenkin vuoksi heille pitäisi maksaa niin vähän kuin mahdollista, olivat sitten miehiä tai naisia.

Käyttäjän timohartiiii12 kuva
Timo Härtsi

Voitaisiin katsoa näiden suojatyöpaikkalaisten duunit tasa-arvon nimissä, ketä niitä tekee ja miksi me kustannamme heidän palkkansa ja nyt puhutaan nimenomaan suojatyöpaikkaporukasta, eikä mistään muusta.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

ote alkuperäisestä tekstistä, josta tässä on kaiketi tarkoitus käydä keskustelua:

"Tuoreesta kirjasta "Miesten kanssa duunissa – Naisten kertomuksia työelämän syrjinnästä" löytyvät seuraavat naisten syrjinnästä kertovat sitaatit:
"Olemme kollegani kanssa tasavertaisia työssämme. Työnkuvassamme ei ole eroja. Minulla on tosin enemmän kokemusta ja parempi peruskoulutus. Minä saan kuitenkin 15 prosenttia vähemmän palkkaa kuin nuorempi mieskollegani."

Jos olisit itse samassa tilanteessa ja sitä ennen sinulle olisi kerrottu vielä, että sinut on palkattu sukupuolen takia (ehkä maskotiksi, ehkä kiintiömieheksi) niin olisitko mielestäsi joutunut syrjityksi? Ellet kokisi tulleesi syrjityksi niin miten perustelet kollegasi paremman palkan? Tulkitsen itse ainakin tuossa yhteydessä, että kyse on peruspalkasta (ei bonuksista tai provisioista).

Henri Kangas

Ei jonkun femun luuloja kollegoiden palkkauksesta ja työkokemuksesta voi pitää minkäänlaisena todisteena.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Taru Jousia: "Jos olisit itse samassa tilanteessa ja sitä ennen sinulle olisi kerrottu vielä, että sinut on palkattu sukupuolen takia (ehkä maskotiksi, ehkä kiintiömieheksi) niin olisitko mielestäsi joutunut syrjityksi?"

Kysymys oli ilmeisesti Laasaselle, mutta kai muutkin saavat vastata. Omasta puolestani vastaan, että en tuntisi itseäni syrjityksi. Jos joku haluaa palkata minut maskotiksi, kiintiömieheksi tai muuksi vastaavaksi sukupuoleni tai minkä tahansa muun ominaisuuteni perusteella, niin minulla ei ole mitään sitä vastaan. Jos palkka tai muut edut ovat paremmat kuin nykyisessä työpaikassani, niin otan kiintiöpaikan ylpeänä, tyytyväisenä ja kiitollisena vastaan.

"Ellet kokisi tulleesi syrjityksi niin miten perustelet kollegasi paremman palkan? Tulkitsen itse ainakin tuossa yhteydessä, että kyse on peruspalkasta (ei bonuksista tai provisioista)."

Minä taas en voi uskoa, että kyse olisi peruspalkasta. Nykyäänhän on voimassa laki, jonka mukaan sukupuolen perusteella ei saa maksaa erilaista palkkaa. Eli jos kyse on peruspalkasta, niin miksei kyseinen nainen ole nostanut asiassa oikeusjuttua? Voitto olisi varma ja seurauksena palkankorotus sekä todennäköisesti hyvät korvaukset.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Jani, samassa työpaikassa voi olla työntekijöitä, joilla on eri nimike, mutta käytännössä sama työ. Tällä tavoin palkka voi olla eri. Olen törmännyt muun muassa yritykseen, jossa miestyöntekijän titteli oli operatiivisen työn johtaja ja naistyöntekijän titteli suunnittelija, mutta heidän työnkuva oli sama eikä kummallakaan ollut alaisia. Tuo on ehkä räikein tapaus. Sitten on myös lievempiä vastaavanlaisia tapauksia kuten koulutussuunnittelija ja koulutusvastaava, arvaa kumpi oli miehen ja kumpi naisen nimeke.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Kiitos Henri Kangas omaperäisestä ja oivaltavasta argumentista.

Henri Kangas

Niin, itselleni heräsi heti kysymys, mistä kys. feministi tiesi tienaavansa "15 % vähemmän" kuin "vähemmän koulutettu" mieskollegansa. Itselläni ei ole hajuakaan, paljonko kollegani tienaavat.

Jos tuo kuitenkin pitää paikkansa ja femu on urkkinut toisen palkkatiedot vaikka hlöstöosastolta, niin ehkä eri palkkaan on muitakin syitä kun sukupuoli...

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Henri Kangas, sitähän minäkin tässä olen yrittänyt tiedustella, mikä se syy palkkaeroon olisi? Jos nainen on esimerkkitapauksessa paremmin koulutettu ja omaa paremman työkokemuksen niin millä verukkeella nuorempi mieshenkilö saa samasta työstä parempaa palkkaa? Jos kyse olisi provisiopalkkauksesta niin juttu olisi selvä, mutta siitä tuskin on kyse.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Taru Jousia: "Olen törmännyt muun muassa yritykseen, jossa miestyöntekijän titteli oli operatiivisen työn johtaja ja naistyöntekijän titteli suunnittelija, mutta heidän työnkuva oli sama eikä kummallakaan ollut alaisia."

Mutta eikös tuo ole ihan yhtä lainvastaista kuin maksaa samalla nimikkeellä työskenteleville eri palkkaa sukupuolen perusteella? Jos työ on sama, niin ei kai asian laillisuus voi työnimikkeestä olla kiinni? Siitä vaan yhteyttä liittoon ja oikeusjuttua vireille, niin asia korjataan. Eihän poliisikaan voi tehdä mitään rikoksen uhrin hyväksi, jos uhri ei ensin tee rikosilmoitusta.

Henri Kangas

Niin siis minun pointtini oli, että kys. 15 %:n feministi tuskin tietää kollegoidensa palkkoja, kunhan olettaa jotain vajausta omassa tilikuitissaan.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Jani Korhonen, teoriassa olet oikeassa. Käytännössä harva lähtee viemään oikeuteen hyvin selvääkään syrjintää johtuen muun muassa oikeusprosessien vaikeudesta ja lopputuleman arvoituksesta (tulee mieleen viime vuonna esillä ollut nännilääkäri, joka ei saanut tuomiota käräjäoikeudessa eikä hovioikeudessa, korkein oikeus sentään tuomitse miehen). Tuskin lähtisin itsekään, mutta ei pidä koskaan sanoman ei koskaan.

Toinen syy, miksi harva lähtee taistelemaan työpaikkaa vastaan on työpaikan säilyminen. Moni nainen etenkin (useampi kuin mies) on määräaikaisessa työsuhteessa eikä työpaikkoja monellakaan alalla ole joka nurkan takana odottamassa. Jos tällaisessa tilanteessa haastaa työnantajan oikeuteen, työsuhdetta ei välttämättä olla kovin halukkaita jatkamaan ja lisäksi maine hankalana työntekijänä voi kiiriä myös muille alan työnantajille ja työllistyminen voi ollla jatkossa hankalaa

Teoriassa olet kuitenkin oikeassa.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Henri Kangas, vuosittain ilmestyvästä veropörssistä näkee työkavereiden palkat (ja kaikkien muidenkin). Lehteä myydään kioskeilla ja kaupoissa ympäri Suomen ja maksaa muistaakseni reilun 10 euroa. Sieltä sinäkin voit kurkistaa, saatko saman verran palkkaa kuin työkaverisi vai kenties vähemmän tai enemmän.

Henri Kangas

Ööhh... Veropörssistä näkee kai ihmisen verotettavat vuosiansiot parin vuoden takaa. Ei sieltä mitään palkkatuloja näe. Eli jos siellä näkyy tällä kaverilla paremmat ansiot, syitä voi olla useita: sivutoimet, aiemman duunin parempi palkka osavuodelta, veronpalautukset jne.

Ainoa varma tapa, millä tämän esimerkin femu tietäisi tienaavansa samasta työtehtävästä tasan 15 % vähemmän kuin miespuolinen kollegansa, olisi saada tarkat tiedot organisaation palkanlaskennasta. Josta ei tietystikään muiden palkkoja anneta avoimesti ihmeteltäväksi.

Feministi joko myöntää vilunkipelin (on tutkaillut luvatta kollegan palkkakuittia) tai puhuu pashaa.

Kumpikohan on todennäköisempi vaihtoehto.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Eikö veropörssissä ole pääomatulot ym. erikseen ja palkkatulot omanaan. Ja jos tietää, että on ollut tyypin kanssa kaksi vuotta sitten samassa työssä ja samoissa työtehtävissä niin siitä jo pääsee aika hyvin kartalle, millaista palkkaa toinen saa. Ellei sitten ole kyse vuorotyöstä, jossa maksetaan kaiken maailman lisiä. Jos on päivätyö ja kuukausipalkka niin hyvin saa käsityksen veropörssin tietojen mukaan palkasta. Työkavereiden kanssa yleensä tulee myös keskusteltua sen verran, että tietää senkin jos toinen tekee jotain sivutulotöitä (mikä ei kaikissa töissä ole edes mahdollista ja on voitu kirjata työsopimukseenkin)

Omassa työpaikassani itse asiassa tiedämme hyvinkin tarkasti toistemme palkat. Mielestämme se on meidän kaikkien etu, että tiedetään, mitä kukakin ansaitsee. Olen kyllä ollut sellaisessakin työpaikassa, jossa jokainen on pitänyt visusti salassa oman palkkansa.

Henri Kangas

Juu on erikseen pääoma- ja palkkatulot. Mutta palkkatuloista juuri puhuin. Ihmisellä kun voi olla useampia palkkatulon lähteitä - tai muita vastaavia syitä, miksi jonain vuonna ansio- (ei siis pääoma-)tulot ovat olleet suuremmat kuin toisena vuonna jne. Joka tapauksessa mistään Veropörssistä ei voi päätellä "15 % tarkkuudella" muiden palkkoja.

Sinullahan mielenkiintoinen duunipaikka on. Itse en ole vaihdellut palkkatietojani kollegojan kanssa suurin piirtein koskaan, muuten kuin hyvin ylimalkaisella tasolla. Ja mistä sen tietäisi, kuka puhuu totta palkastaan ja kuka ei. Yllättävän herkkiä asioita tuollaiset.

Summa summarum: tämä 15 % feministi puhuu omiaan. Kuten jo sanoin, ainoa varma tapa tietää tuo palkkaero olisi verrata palkkakuittien peruspalkkaosioita toisiinsa. Tietenkin, jos molemmat ovat hlöstöosastolla töissä, tämä on mahdollista. Mutta suoraan sanoen en pidä tätä todennäköisenä.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Jos et usko veropörssiin niin sitten seuraava vaihtoehto:

Kyseinen feministi on voinut olla tekemässä työpaikkaansa lakisääteistä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunitelmaa, johon kuuluu sukupuolten ja henkilöstöryhmien välisen palkkavertailun tekeminen. Työryhmä joka tekee nuo suunnitelmat saa koko henkilöstön palkkatiedot nähtäväkseen, jotta voi tehdä niiden pohjalta yhteenvedon palkkauksen tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Tällä tavoin jokainen työryhmän jäsen tietää pilkulleen, mitä kukakin kyseisessä yrityksessä ansaitsee.

Haluatko vielä lisää vaihtoehtoja, miten feministi on voinut saada tietää kollegansa palkan?

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Puhumme siitä, voiko alkuperäisessä tekstissä esitetty väite pitää paikkansa sikäli, että voiko nainen mitenkään tietää, paljonko hänen mieskollegansa ansaitsee . Nainen sanoo siteerauksessa, että mieskollega ansaitsee 15 % enemmän kuin tämä kyseinen nainen.

Asia ei siis liity työnantajaan oikeastaan mitenkään tässä meidän keskustelussa vaan siihen, onko naisella todellista tietoa kollegan palkasta vai valehteleeko nainen.

Henrin on vaikea uskoa, että naisella olisi todellista tietoa miehen palkasta, mutta keinot on monet ja naisella voi hyvinkin olla tarkka tieto pilkulleen miehen palkasta.

Tämä on aika vahvasti sivuraiteella menevää keskustelua, mutta menkööt.

Henri Kangas

Janne, juu näin se minunkin maailmassani on aina mennyt. Palkasta neuvotellaan ja erilaisia pyyntöjä esitetään. Nykyään jopa kai julkisella sektorilla.

Nyt on kyse siitä, että joku feministi on esittänyt saavansa 15 % vähemmän palkkaa kuin nuorempi, huonommin koulutettu mieskollegansa. Tätä Taru piti jonkinlaisena todisteena naisten syrjinnästä.

Oma väitteeni kuitenkin on, ettei tämän kys. femun edes pitäisi tietää kollegansa palkkaa ja jos väittää sen tietävänsä jonkun Veropörssin tai tasa-arvosuunnitelman kautta, puhuu pashaa.

P.S. Sekin on ihan mahdollista, että mieskollega _saa_ parempaa palkkaa. Tämän femun ei vaan pitäisi 15 % prosentin tarkkuudella olla asiasta tietoinen.

Henri Kangas

Taru, en ole koskaan ollut tekemässä tasa-arvosuunnitelmaa tms., mutta jotenkin väitän ettei siinäkään kaikkien eteen lyödä koko firman työntekijöiden palkkatilastoja nimellä, vaan jonkinlainen keskiarvo tms.

Edelleen väitän, ettei tarkkaa tietoa palkkaeroista femun ja "nuoremman, huonommin koulutetun kollegan" välillä voi femu saada muuta kuin palkkakuitin kautta. Ylipäätään koko väite haiskahtaa siltä, että femu on vaan keksinyt jonkun mielestään vääryyden.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Henri kirjoittaa: "Sekin on ihan mahdollista, että mieskollega _saa_ parempaa palkkaa. Tämän femun ei vaan pitäisi 15 % prosentin tarkkuudella olla asiasta tietoinen."

Olen itse ollut tekemässä yhteen yritykseen lakisääteistä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa ja tiesin tuolloin jokaikisen firman työntekijän palkan pilkulleen, joskaan en muistanut niitä enää viikon päästä.

Henri Kangas

Jaaha. Ei kuulosta suoraan sanoen hyvältä, jos tämän maailman Taruilla olisi jotain sanottavaa ihmisten palkkoihin. Yleensä nämä tiedot ovat työnantajan ja työntekijän välisiä.

Ja anteeksi jos nyt sanon mutta vähän epäilen, että ns. faktuaalista palkkatietoa olisi näissä sinun suunnitelmissasi käsitelty. Ellet sitten edustanut työnantajaa.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Janne, ylempänä oleva keskustelu tapahtui Jani Korhosen kanssa ja hän on siellä sitä mieltä, että asia pitäisi viedä oikeuteen, jos saa samasta työstä eri palkkaa. Lue loput tuolta ylempää...

Etsikään netistä tietoa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmasta ja siihen liityvästä palkkakartoituksesta. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunitelma on lakisääteinen ja pakollinen kaikille yli 30 hlöä työllistäville yrityksille ja julkisen puolen toimijoille. (tosin kukaan ei taida vielä ainakaan valvoa, onko se tehty) Paikassa jonne minä tein sitä, tehtiin palkkatietojen pohjalta vertailua sukupuolten, koulutustason, henkilöstöryhmien, iän ym. perusteella, koska työntekijöitä ei ollut erityisen paljon pystyi tiedoista päättelemään mikä oli kenenkin palkka. Tietoja ei yksittäisesti julkistettu kaikille vaan meitä tekijöitä velvoitti, että tiedot tuli julkistaa sellaisella yleisellä tarkkuudella ettei niistä voinut ketään tunnistaa. Sama koski kaikkia muitakin tietoja, joita suunnitelman taustakartoituskyselyssä tehtiin.

Henri Kangas

"Pystyi päättelemään" varmaan, mutta olikohan tarkoitus yksittäisiä työntekijöitä "päätellä". Eipä tämä tästä edisty, mutta sanon nyt vielä kerran että luulen tuon 15 %:n olleen enemmänkin ns. heitto.

En tietystikään tarkkaan tiedä tästä asiasta. Missään työpaikassani ei tuollaista kartoitusta olla mielestäni tehty, tai ainakaan tuloksista raportoitu. Ei väliä. Tuota 15 %:n eroa ei voi mitenkään helposti mielestäni päätellä ja jos pystyykin, siihen voi olla lukuisia syitä. Itse voisin varmaan kiroilla, miksi parikin kertaa on nuori nainen valittu firmassa esimieheksi vähäisen työkokemuksen jälkeen. Eipä vaan ole tullut mieleen.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Janne, en tiedä, oletko nauttinut hieman alkoholia tai jotain, mutta en nyt millään jaksa toistamiseen kirjoittaa samoja asioita, jotka on luettavissa tuossa muutama rivi ylempänä. Jos et ymmärrä lukemaasi niin sille minä en ikävä kyllä voi tehdä mitään.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Henri, se ei ollut itse tarkoitus, mutta sen pystyi joka tapauksessa tekemään ja näkemään. Ja esimerkiksi tuolloin minä olisin voinut vaikka sanoa tuon 15 % palkkajutun, jos olisin havainnut tuolloin jotain vastaavaa. En itse kuitenkaan koe koskaan olleeni huonostipalkattuna tai jotenkin huonommin palkattuna kuin kollegat, olivatpa he miehiä tai naisia.

Eero Lehtonen

Vaikka laasanen usein kirjoittaa hyvin niin nyt olen eri mieltä, Lainauksista tosiaan saa sen kuvan että naiset palkataan pienemmällä palkalla koristeiksi ei työtä tekemään, sitä en tiedä onko se totta.

En ole mikään profeministi ja esimerkiksi naisen euro on 80 senttiä on usein hoettu myytti. Joten mistään aatteesa ei mielipiteeni johdu.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Miehet hoi!

Tässä on ollut pikkaisen pulinaa siitä ryntäilystä. Tuossa on linkki, missä voitte käydä harjoittelemassa ettei synny noloja tilanteita.

http://www.javapeli.org/play/tuijota-salaa-kaverin...

Käyttäjän timohartiiii12 kuva
Timo Härtsi

Toivotaan, että ei iha epidemiaksi mene. Itse olen nauttinut aina naisten ryntäistä, se on ihanaa.

Tasa-arvoooooo.....

http://www.youtube.com/watch?v=oYM4hA8psdY

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Telkkarista tuli joskus dokkari, jossa sanottiin, että se naisten rintojen vahtaaminen on vain länsimaista hapatusta.

Afrikkalaisissa kulttuureissa tykätään naisten pepuista, arabit katsovat masua ja aasialaiset miehet tykkäävät jaloista (ups!). Sitä en enää muista, mistä austraalian suunnalla tykätään.

Käyttäjän timohartiiii12 kuva
Timo Härtsi

Länsimaista hapatusta nimenomaan olet ihan oikeassa. Mun kavereista jotkut on peppu,tissi ja kaikkea maan taivaan väliltä. Itsellä nämä ryntäät on aina kiinnostanut.

Mitä te naiset meissä miehissä kattelette, niin nykyinen mikä on, sanoi että hyvät perät meikäläisellä.

Käyttäjän TommX kuva
Tomm Jakob

Sari Laitinen:"Sitä en enää muista, mistä austraalian suunnalla tykätään."

Minulla oli australialaispariskunta naapurina muutaman vuoden ja voin vakuuttaa, että Australian suunnalla tykätään ihan kaikesta.

Käyttäjän nilsaslak kuva
Jukka Kaulanen

Jos naiset laittavat tissit selvästi näkyville, niin kyllähän niitä tulee katseltua. Miehethän eivät pian voi kulkea ollenkaan ulkona, jos naiset keksivät kulkea tissit kokonaan paljaina. Ei liene kaukana sekään aika.

Matti Vuorio

Homman saamisen perusteena pitää olla se, mitä on korvien välissä EIKÄ SE, mitä on JALKOJEN VÄLISSÄ !

Käyttäjän sinenmaa kuva
kati sinenmaa

Jos tai kun katsotaan tavallisen ihmisen ruumiin kuvaa (homunculus) aivoista, niin ei se haaravälin edustus siellä niin kovin suuri ole. Nooh. Se tietysti riippuu ihmisen uskomuksista:
http://sinenmaa.blogspot.com/2010/11/profeetan-keh...

Käyttäjän sinenmaa kuva
kati sinenmaa

Minusta naisille kuuluukin pienempi palkka. Mitä viisaampi ihminen sitä vähemmän hän tarvitsee rahaa. Kaikkein tyhmimmät ovat niitä, joille mikään määrä rahaa ei riitä.

Nerot keksivät ilmaiseksi.

Ihminen on erittäin viisas, lähes nero, kun hän pysty elämään dollarilla päivässä. Siihen ei yksikään ns. rikas pysty. Rikkaat ovat kaikkein suurimpia kerjäläisiä. Jokainen palkanvaatija on kerjäläinen.

Käyttäjän TommX kuva
Tomm Jakob

Entinen psykoterapeutti, Heidemarie Schwermer, elää täysin ilman rahaa. Hänellä ei ole asuntoa, hän ei käytä lainkaan rahaa, kaiken tarvitsemansa hän saa tai lainaa. Koko muu omaisuus kulkee pienessä laukussa mukana. Saamansa rahat, mm. kirjojen tuotot ja eläkkeen, hän lahjoittaa kokonaisuudessaan pois.

http://projekte.free.de/gibundnimm/

http://www.amazon.de/Sterntalerexperiment-Mein-Leb...

Englanniksi

http://livingwithoutmoney.org/about-the-film/about...

http://sharewiki.org/en/Heidemarie_Schwermer

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

LOL! Loistava huomio Laasaselta. Kiitos viikonlopun huumoripläjäyksestä. Tästä innostuneena minäkin heitän oikein kunnon vitsin: Ehdotan tätä artikkelia etusivun karuselliin!

Käyttäjän jukkakorhonen kuva
Jukka Korhonen

"Tästä innostuneena minäkin heitän oikein kunnon vitsin: Ehdotan tätä artikkelia etusivun karuselliin!"

'Pikkusenko mää repesin!'

No nythän vitsin murjaisit!

Että US nostaisi Laasasen the karuselliin?

BUAHAHAHA HAHAHAHA...

BUAAHAHAHAHA HAHAHAHAH HAHA...

BUAHAHAHAHAHA BUAHAHAHA BUUUAAAHAHAHAHAHA...

Eihän tämäkään Laasasen blogikirjoitus ole kuin vasta toiseksi suosituin tällä hetkellä vaikka ei ole edes karusellissa
==>
Ei siis mitään syytä nostoon.

BUAHAHAHA HAHAHAHA...

BUAAHAHAHAHA HAHAHAHAH HAHA...

BUAHAHAHAHAHA BUAHAHAHA BUUUAAAHAHAHAHAHA...

LOL LOL LOLOLOLOLOLOLOLOLOL...

BUAHAHAHA HAHAHAHA...

BUAAHAHAHAHA HAHAHAHAH HAHA...

BUAHAHAHAHAHA BUAHAHAHA BUUUAAAHAHAHAHAHA...

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Olen yleensä suorastaan nauttinut Laasasen huumorissävytteisistä kirjoituksista. Tämä ei ollut parhaimpia.

Se huumori - parahin Henry - on parasta kirjoituksissasi asian ohella. Mutta tässä tullaankin dilemmaan. Kilpailijasi eivät kokemukseni mukaan ole kovinkaan hunoristisia, mitä näitä on tullut seurattua.

a s

Ihan jees, mutta vaarana on aina, että se jotenkin ruokkii itseään.

Käyttäjän jarmokanerva kuva
Jarmo Kanerva

Huolestuttavaa on, että kaikki esimerkin ihmiset ovat ihmiskaupan uhreja. He joutuvat tekemään töitä rahan eteen. Pahimmassa tapauksessa pankki pakottaa heidät velkavankeuteen ja töihin, jotta voivat maksaa lainan takaisin. He ovat siis syrjittyjä ja kuuluvat velkaiseen vähemmistöön.

Moni myyntimies on sanonut, että kyse on itsensä myymisestä. Ja se on raskasta henkisesti ja samalla joutuu nöyrtymään asiakkaan mielivaltaan.

Onneksi ihmiskauppaan puututaan voimakkaasti ja nytkin on virkamiehiä töissä paljon ennemmän kuin viisi epäiltyä uhria. Jatkossa ihmiskaupan käsitteeseen halutaan sisällyttää myös minimipalkkaa alemmat palkkatyöt.

a s

Oivaltava näkemys ihmiskaupasta.

Käyttäjän henrylaasanen kuva
Henry Laasanen

Kirjoitin aikaisemmin naisten seksuaalisesta vallasta työelämässä - kyllä kia se nyt on aika selvä, että tisseistä on paljon etua työelämässä, eikä se todellakaan naisten, vaan miesten syrjintää.

http://henrylaasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2994...

"Riitta Uosukainen (2006) nosti esille naisten seksuaalisen vallankäytön eduskunnassa. Onko naiskansanedustajilla sellaista valtaa, joka mieskansanedustajilta puuttuu? Karen Lehrman (1997, 150–151) kertoo, että useat Yhdysvaltain kongressin menestyneimmistä naisjournalisteista käyttävät syvään uurrettuja pukuja ja korkeita korkoja hankkiessaan tietoja. He ovatkin tunnettuja kyvystään hankkia suuria määriä tietoja kongressin työntekijöiltä. Teorian mukaan he saavat miehet ajattelemaan: ”Saan seksiä tuolta naiselta, jos paljastan hänelle tarpeeksi paljon asioita.” Osa naisista kongressissa hakeutuu tieten tahtoen miesten hyväiltäviksi edistääkseen henkilökohtaisia tai uraan liittyviä päämääriään."

http://www.digitoday.fi/tyo-ja-ura/2007/11/14/norj...

"Asiantuntijaksi työelämän ihmissuhteiden alalla mainittu psykologian professori Paul Moxnes – – antaa suorasanaisesti ymmärtää, että firman pikkujouluissa kannattaa unohtaa järjetön juominen ja keskittyä sen sijaan flirttailuun. Kohteeksi kannattaa tietysti valita se, jolla on vaikutusvaltaa. Seksi esimiehen kanssa pikkujouluissa voi ehdottomasti edistää uraasi – – Moxnesin mukaan flirttailun kohteet ovat yleensä miespuolisia johtajia. Havainnon vahvistaa jutussa myös psykologi Andreas Løes Narum, jonka mukaan tutkimus osoittaa ”nuorten naisten ihastuvan vanhempiin miehiin, joilla on valtaa ja rahaa”. Hän sanoo niin ikään tuntevansa joitakin tapauksia, joissa seksisuhde esimiehen kanssa on ollut eduksi urakehityksessä."

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2029781/...

"The truth is, I’d much rather work for a man than a woman. I’ve always dressed with the express intention to please and gratify my male bosses in the workplace.

If I had a choice of how to spend my ideal lunch hour, it’s a no-brainer. Each and every time I’d choose to flirt over lunch with a male superior rather than engage in mindless gossip with the girls over a Pret sandwich.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Työ kuin työ muuttuu noilla keinoilla seksityöksi. Tasa-arvo on aika kaukana, jos aletaan seksillä tekemään bisnestä ja uran edistämistä. Sietäisi hirttää munistaan esimiesasemaansa väärinkäyttävät miehet.

Käyttäjän henrylaasanen kuva
Henry Laasanen

Catherine Hakim suosittaa naisille uudessa kirjassaan eroottisen pääoman käyttöä uralla etenemiseen.

http://www.thedailybeast.com/articles/2011/08/25/c...

In her new book, ‘Erotic Capital,’ Catherine Hakim argues that women should use sex appeal to level the playing field at work.

http://www.guardian.co.uk/books/2011/aug/28/honey-...

Eikö hyötyjä ole tisseillä etenevä nainen ja kärsijöitä ovat ne pätevät työntekijät, joilla tissejä ei ole?

Käyttäjän TommX kuva
Tomm Jakob

Mieshän siinä asemaansa väärinkäyttää kun naiset flirttailevat?

Harva mies kuitenkaan onnistuu seksillä tekemään bisnestä ja uran edistämistä - se on lähinnäkin naisten etuoikeus.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Mistäs sitten hirtetään esimiesasemaansa väärinkäyttävät naiset?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Jos on tissit ei voi olla pätevä? Loppupeleissä kukaan ei hyödy, jos työ ja seksi sekoitetaan ja seksillä saa työtä. Ellei kyse ole sitten aikuisviihdealan yrityksestä.

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Catherine and Mikael Hakim

tsori

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Janne, mikä on yrityksen hyöty? Ellei esimies pysty ajattelemaan yrityksen hyötyä vaan ajattelee sen sijasta omaa seksin tarvettaan, on hän väärässä asemassa yrityksessä.

Käyttäjän MariaRajakari kuva
Maria Rajakari

Ilmeisesti Taru :-) näin vaikuttaa olevan, että jos on rinnat ei voi olla pätevä, ne pitääkin piilottaa visusti, ettei ne näy yhtään. (kuinkakohan se mahtaa onnistua, pitämällä säkkiä päällä?) Toisaalta sitten se ei olekaan kiva, kun "onhan niitä kiva katella". Nyt pitäisi joidenkin miesten päättää, kumpaa haluavat.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Janne, pätevän naisen on saatava ansaitsemansa tehtävä ja arvostus, yhtä lailla kuin miehenkin, eikä se silloin onnistu, jos esimies hoitaa henkilöstöpolitiikkaa alapäällään.

Käyttäjän MariaRajakari kuva
Maria Rajakari

"jos esimies hoitaa henkilöstöpolitiikkaa alapäällään." Hyvä lohkaisu Taru! :-DD ne, jotka väittävät, etteivät ole yhtään naisten vietävissä, ovatkin niitä, jotka eniten ovat. Sellaisia kannattaa kunnon tytön välttää. Vaikka joku kuinka viettelisi, voi sitä mieskin sanoa:Ei!Kukaan ei voi kiristääkään, jos hoitaa hommansa asiallisesti ja keskittää intohimonsa vain yhteen naiseen, omaan vaimoonsa.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Feministit ajavat taas tarmokkaasti miesten asiaa ja miesten etuja.

Jos naisten eroottisen viehätysvoiman käyttö uran edistäjänä kielletään, niin silloin se merkitsee sitä, että osalla naisista uran edistyminen tyssää. Kuka tästä tyssäämisestä hyötyy. Tietenkin se mies, joka kilpailee uran edistymisestä tämän naisen kanssa.

Naisten solidaarisuus toisia naisia kohtaan: "Siskot, täällä eivät mitkään herkkuperseet keplottelemalla etene!"

R. Tyyne Kuusela

" Catherine Hakim suosittaa naisille uudessa kirjassaan eroottisen pääoman käyttöä uralla etenemiseen.

http://www.thedailybeast.com/articles/2011/08/25/c......

In her new book, ‘Erotic Capital,’ Catherine Hakim argues that women should use sex appeal to level the playing field at work.

http://www.guardian.co.uk/books/2011/aug/28/honey-......

Eikö hyötyjä ole tisseillä etenevä nainen ja kärsijöitä ovat ne pätevät työntekijät, joilla tissejä ei ole? "

Tämä johtaa siihen, että mahdollisimman korkeaan johtoon yrittää entistä vimmatummin päästä lisää ja lisää miehiä, jotka lisäksi ovat henkilöitä, jotka sinne mahdollisimman huonosti soveltuvat...

Tämä ei sikälikään oikein hyvin pelaa, että ensin piäisi antaa työhönottajalle, sitten työnjohtajalle, sitten osastopäällikölle, sitten toimitusjohtajalle ja lopuksi hallintoneuvoston puheenjohtajalle.

Tuon kuitenkin ennen mennyt niin, että keisarin rakastajatar nai (olevan tai tulevan) kenraalin, keralin rakastajatar nai everstin, evestinrakastajatar kapeenin, kapteenin rakastajatar vääpelin ja vääpelin rakatajatar korpraalin.

Jokin tässä uudessa kuviossa ei täsmää, tai ainakin onperiaatteellisesti uutta...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

"Eroottinen pääoma" - hauskoja nämä kiertoilmaisut joskus.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Off topic: Ruotsin pääministeri Reinfeldt on kuulemma ilmaissut huolensa haastattelussa siitä, että ruotsalaiset naiset valitsevat miespuolisonsa koulutuksen ja tulojen mukaan.

Onkohan Laasasen kirjoituksia nyt käännetty ruotsin kielelle, sillä tämähän on Laasasen keskeisiä teesejä.

Joka tapauksessa suomalaiset poliitikot ovat vaienneet täysin tästä Laasasen esille tuomasta epäkohdasta, ja siitä, että tällaisen rikkaampien naiminen johtaa siihen, että pienituloiset ja vähemmän koulutetut miehen jäävät ilman naisystävää.

Valitettavasti en löytänyt googlamalla alkuperäistä lähdettä, vai viittauksen nettikeskustelusta

Svenska kvinnor väljer partner efter utbildning och lön, ett problem som vår statsminister påtalat öppet.

Biaudet'han lainaa kaikki aloitteensa Ruotsista, mahtaakohan hän puuttua myös tähän asiaan?

Käyttäjän sarihaukkakonu kuva
Sari Haukka-Konu

Nuo esimerkit saattaisivat olla vertailukelpoisia, jos ensimmäisessä lukisi: "Mut palkattiin tänne vain mun tissien takia." Eli siis jos nainen kokee, että hän on saanut etua ruumiinosansa takia, niin ehkä se sitten olisi sama asia kuin esimerkissä 2, jossa nainen kokee miehen saaneen etua ruumiinosansa takia.

Ainakin irrallisena poimintona tuo ensimmäinen lause ei kuitenkaan tuo mieleen, että nainen olisi oikeasti hyötynyt tisseistään. Sen sijaan se tuo mieleen tilanteen, jossa kollega tai esimies yrittävät mitätöidä naisen osaamista väittämällä, että hänen ainoa ansionsa olisi ruumiinosa.

Olisiko se nyt ihan mahdoton ajatus, että ensimmäisen väitteen lausuja ei kerro totuutta, vaan haluaa loukata tai vähätellä?

Käyttäjän henrylaasanen kuva
Henry Laasanen

"Olisiko se nyt ihan mahdoton ajatus, että ensimmäisen väitteen lausuja ei kerro totuutta, vaan haluaa loukata tai vähätellä?"

Toki voi olla. Mutta...

1. Moni nainen pääsee "tissien" avulla eteenpäin. Tässä tapauksessa ei käy selville, onko tisseillä eteneminen tapahtunut vai onko vain esitetty väite siitä.

2. Feministit toitottavat yhtenään munalisästä ja siitä, että mies valittiin vain siksi, että on munat jalkovälissä. Olisiko miehillä oikeus loukkaantua siitä kirjassa "Miesten syrjintä työelämässä" tyyliin "Pääsit virkaasi vain muniesi takia"?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Mitenkä lie tuo tissien avulla eteen päin pääsy työelämässä, mutta edessä päin ne ainakin ovat. Jos tämäkin "ongelma" hoituisi sillä, että geenimuuntelun avulla sijainti muutettaisiin selkäpuolelle?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän MariaRajakari kuva
Maria Rajakari

Kalevi, mä oon miettinyt samaa, sitten ne eivät ainakaan etukuvissa näkyisi, tosin niitä olisi vaikeampi valvoa esim. hississä. Minunkin yksi vaalikuva herätti täällä Usarissa kiukuttelua, että se olisi pitänyt rajata niin, että vaan kasvot näkyvät, vaikka mitään paljasta pintaa ei edes näkynyt. Sitten jos olisi säkki päällä, voisi tulla kiukuttelua, kun naiset eivät ole enää naisellisia. Ota tuosta nyt sitten selvää, parempi vaan tehdä niin kuin itse kokee, katsojan silmissä on ongelma, jos kuvat häiritsee, tosin onhan niitä miehiä, jotka törmäilee kadulla esim. tolppiin, kun näkevät kauniin naisen. Aika huvittavaa ja jopa suloista. :-)

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Jos naisen väitetään päässeen virkaan tissien avulla ja häntä ei sen tähden oteta työssä vakavasti, on kyse syrjinnästä. Sama juttu, jos miehen väitetään päässeen virkaan pallien takia ja häntä ei sen tähden oteta työssä vakavasti, on kyse syrjinnästä. Ero onkin usein siinä, että tissit aiheuttaa vähättelyä, mutta pallit ei.

Käyttäjän sarihaukkakonu kuva
Sari Haukka-Konu

Niin juuri: "Pääsit virkaasi vain muniesi takia" olisi ihan sama asia kuin "Sut palkattiin tänne vaan sun tissien takia". Pelkän lauseen perusteella ei kummastakaan tapauksesta voi tietää, ovatko ne totta.

Kumpaa noista lauseista kuulee enemmän työpaikoilla? Siis nimenomaan kuulee omassa työyhteisössään? En kysy, kumman voi lukea useammin kirjoista, vaan kumman saa todennäköisemmin päin näköä työpaikalla?

Viisikymppisen naisen elämänkokemus ei kyllä tue väitettä siitä, että moni nainen pääsisi "tissien" avulla eteenpäin. Kertaakaan kun ei ole edes kiintiökään osunut kohdalle.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

En osaa sanoa kumpia mahtaisi kuulla enemmän (itse en ole kuullut kenenkään sanovan kenellekään kumpaakaan), mutta asian voi myös ajatella puhujan motiivien kautta. Jos joku sanoo naiselle, että tämä palkattiin vain tissiensä takia, niin minusta ainakin tuohon lauseeseen sisältyy ajatus, että kyseisen naisen tissit ovat kauniit ja viehättävät. Jos joku sanoo miehelle, että tämä palkattiin vain muniensa takia, niin sisältyykö siihen ajatusta, että ne munat olisivat kauniit ja viehättävät?

Käyttäjän sarihaukkakonu kuva
Sari Haukka-Konu

Ihan samalla todennäköisyydellä noihin sanomisiin sisältyy vilpitön ajatus ruumiinosan viehättävyydestä. Epäilen, että se todennäköisyys on kummassakin tapauksessa hyvin alhainen.

Uskon, että jos joku - oli mies tai nainen - haluaa sanoa jotain kaunista tai kohteliasta työkaverinsa ulkonäöstä, hän ei ota puheeksi intiiminä pidettyä ruumiinosaa.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Nyt oli aika onneton argumentti. Aika harvassa työssä on väliä minkä näköiset rinnat työntekijällä on eikä niiden olemus kuulu millään lailla työpaikalle ellei kyseessä ole seksityöläinen.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Taru Jousia "Aika harvassa työssä on väliä minkä näköiset rinnat työntekijällä on"

Niin onkin, mutta minä puhuinkin siitä, että mitä sen sanojan päässä liikkuu. Senhän ei tarvitse liittyä mitenkään itse työnkuvaan. Minä nyt vain ajattelin, ja ajattelen edelleen, että jos joku tokaisee jollekulle naiselle, että tämä on palkattu vain rintojensa takia niin niiden rintojen täytyy olla jollain tavalla keskimääräistä viehättävämmät. Sama kuin, jos joku tokaisisi jollekulle, että hänet on palkattu pärstäkertoimensa takia, niin sekin minun mielessäni tarkoittaa, että kyseinen henkilö on ainakin puhujan mielestä erityisen hyvännäköinen.

Jos olen väärässä, niin sittenhän "tissien takia" palkkaamisesta jupisemisessa on kyse siitä, että epäillään kyseisen naisen saaneen työpaikkansa sukupuolensa takia eli, että hän on esimerkiksi kiintiönainen. Tämä väite taas on helposti osoitettavissa joko todeksi tai epätodeksi, eikä siitä siis ole mitään syytä hermostua tai loukkaantua. Jos se on totta, niin asia on sillä selvä, ja jos taas ei ole, niin se on puhdas valhe, jonka fiksu ihminen jättää omaan arvoonsa ja vähemmän fiksu nostaa kunnianloukkaussyytteen.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Minä olen ainakin sen verran niuho, että olen suuttunut mieskollegalleni, kun tämä toisen toimipaikan kollegallemme "kehui" että hänellä onkin nuori nätti nainen huonekaverina. Otimme ihan napakasti yhteen tuon tapauksen jälkeen, mutta meistä kehkeytyi kuitenkin hyvä työpari.

Minusta ulkonäön kommentoiminen ei kuulu työpaikalle millään muotoa, saatika rintojen! Täysin asiatonta ja sopimatonta toimintaa työpaikalla.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Taru Jousia: "Minusta ulkonäön kommentoiminen ei kuulu työpaikalle millään muotoa, saatika rintojen! Täysin asiatonta ja sopimatonta toimintaa työpaikalla."

Olen samaa mieltä, mutta tuo on e-ri a-si-a kuin mistä minä puhuin. Minä puhuin sanomisen taustalla olevasta ajatuksesta. Ei se, että itse sanominen on tilanteeseen nähden epäsopivaa tarkoita välttämättä sitä, että sanominen ei voisi olla kehu. Jos kansanedustaja toteaisi Linnan juhlissa mukana olevastaan puolisosta, että tämä on hyvä naimaan, niin se olisi taatusti epäsopivaa ja asettaisi sanomisen kohteen hyvin epämiellyttävään tilanteeseen, mutta kehu se silti yhtä kaikki olisi.

Käyttäjän TaruJousia kuva
Taru Jousia

Jos palataan alkuperäisen tekstin mainintaan tisseistä niin sinällään ei ole mitään väliä, mikä sanojan motiivi on ollut. Se on motiivista riippumatta ollut asiatonta ja sopimatonta työpaikkakäyttäytymistä.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Taru Jousia: "Se on motiivista riippumatta ollut asiatonta ja sopimatonta työpaikkakäyttäytymistä."

Juu. One more (and last) time: Tuo on täyttä totta, ja olen samaa mieltä. Mutta! Se ei ole naisten syrjimistä.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Tästä artikkelista tuli mieleen lisää vitsejä. Luin kerran bash.org -sivustolta (sivusto, johon keräillään nettichateissa sanottuja hauskoja juttuja) yhden "naisen logiikkaa" käsittelevän jutun. Tosijuttu tai keksitty, mistä näitä tietää, mutta siinä joku poika kirjoitteli seuraavasti:

"Olin huoneessani tyydyttämässä itseäni, kun siskoni ryntäsi sisään. Siskoni kiljui "Iiik! Senkin perverssi!". Muutama viikko sen jälkeen satuin itse ryntäämään siskoni huoneeseen, kun hän oli tyydyttämässä itseään. Siskoni kiljui "Iiik! Senkin perverssi!". Elämä ei ole reilua. :-("

Käyttäjän seppohilden kuva
Seppo Hildén

Henry, my man, hienoa että palasit tuomaan tieteellisen miesnäkökohdan tänne saitille.

Ja mitä tulee esittämääsi naisen palkkaamiseen miehen sijaan tissien takia, niin sanonpa tässäkin oman esimerkin miten toimisin, jos olisin yksityisfirman johtaja:

Vähäpätöisiin ja firman kannalta toissijaisiin töihin palkkaisin mielelläni muodokkaan naisen silmäniloksi kahvia keittämään jne. Mutta jos firmalle tarvitaan vaikkapa joku pätevä henkilö markkinointipäälliköksi, niin siinä ei enää tissit auta, asiantuntemus ja pätevyys menee edelle, sillä naisen muotojen katselu ei lämmitä, jos firma alkaa tekemään tappiota.

Tietenkin, jos olisin valtion firman johtaja, ja tappioista ei tarvitse välittää, palkkaisin kaikkiin töihin muodokkaita naisia silmänilokseni.

Näinköhän ne on muuten tehnyt VR:lläkin??

Käyttäjän Shemu kuva
Shemu P

Jani, sinun mielestä siis on oikein ajatella vaikka miten sovinistisesti (tai rasistisesti), mutta on väärin sanoa se julki. Huomaatko, että ongelman ydin on se ajattelu, mitä mieltä oikeasti on sukupuolten ja muiden ihmisten välisestä tasa-arvosta. Sinun mielestä merkitsevää on vain se, mitä sanottu julki.

Vaikka Laasanen tuo joskus asiapitoista tietoa tasa-arvosta esille, sen yksipuolisuus herättää epäilyksiä. Hieman sama, kuin Halla-aholla. Yksipuolinen toisen osapuolen mollaaminen ja uskonomainen uskomus oman uskonnon tai näkemyksen paremmuudesta ei saa kuin helposti höynäytettävät höynäytettyä. Niitä on tosin valitettavan paljon, kuten kommenteistakin näkyy.

Voin syyllistyä yleistykseen, mutta Laasasen uskollisiin lukijoihin näyttää kuuluvan lähinnä mies-henkilöitä, kenen oma menestys naisrintamalla on vähintäänkin heikkoa. Ei se, ettei heikosti menestyvillä olisi oikeutta kritiikkiin tai vapaaseen sanaan, vaan se, että Laasasta lukemalla heidän menestyksen mahdollisuudet todennäköisesti heikkenevät. Tätä he itse tuskin tajuavat. Vai mitä Jani tai Panu?

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

"Feministien logiikka yllättää aina."

Logiikan superlyhyt oppitunti:

Johtopäätös on tosi jos premissit ovat tosia. Oli johtopäätöksen tekijä lapsi, mies tai nainen. Homo, sarjamurhaaja tai feministi.

Näin yksinkertista elämä saattaa tältä osin olla.

Joidenkin ihmisryhmien haukkuminen maanrakoon ilman ensimmäistäkään pitävää perustelua, ei kovin paljoa itsekriittisyyttä vaadi.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

En ehkä ole oikea ihminen kertomaaan feminismistä. Tiedän sen, että feministinen liike on syntynyt vähitellen 1 700 - luvulta alkaen, jolloin naisilla ei ollut juuri minkäänlaisia lakiin perustuvia oikeuksia. He olivat holhouksen alla aina 1 900 - luvun alkuun saakka ja täydet oikeudet kouluttautumiseen saatiin vasta toisen maalimansodan jälkeen meillä Suomessa.

Feminismistä puhutaan aaltoina eri aikakausilta. Nyt ilmeiseti feminismi on päivitetty postmoderniin aikaan.

Naiset ovat olleet selvästi heikommassa asemssa miesten vastaavaan asemaan verrattuna, joten sitä voidaan pitää feminsimin alkusyynä ja premissinä.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Feminismi syntyi vasta 1800-luvulla, kun naisten ja miesten välille alkoi syntyjä ylipäänsä mitään eroja. Syynä erojen kasvuun oli se, että vasta tuolloin syntyi palkkatyö, ja miehet kävivät palkkatyössä naisia useammin. Kun aiemmin elettiin maanviljelyksen omavaraistaloudessa, ei miehillä ja naisilla ollut mitään tuloeroja, kun ei rahaa ollut juurikaan käytössä.

Toinen syy feminismin syntyyn oli se, että itsevaltiuden kaatuminen toi kansalaisille todellista demokraattista valtaa, ja aluksi sitä käyttivät vain miehet. Kun kuningas määräsi periaatteessa kaikesta, niin ei naisilla eikä miehillä ollut mitään valtaa. Tasapuolisesti.

Palkkatyön synty ja demokratian kehitys loivat kuilun naisten ja miesten välille, ja feminismi syntyi seurauksena tämän kuilun kasvulle.

Tämä on hyvä muistaa, ettei syyllistytä rasismiin arvosteltaessa kehittyviä maita. Jos jossain maassa ollaan äärimmäisen köyhiä ja maassa ei ole mitään demokratiaa, niin äärimmäinen köyhyys ja demokratian puute tekevät kurjuudesta hyvin tasa-arvoista miehille ja naisille. Ei pidä ihmetellä, miksi näissä maissa ei sitten ole mitään feminismiäkään.

Käyttäjän ronihuhta kuva
Roni Huhta

Kävin tuossa muutama viikko sitten Oulun TE-keskuksessa viemässä papereita, kiipesin neljänteen kerrokseen viemään paperia. Näin vain kaksi miestä siellä töissä, loput naisia.

Kiitos.

Jaakko Tuononen

Niinpä, kyllä ne naiset rulettaa. Ensimmäinen vaimoni oli todella hyvä kirjanpitäjä, hoiteli kaikki raha-asiat vasemmalla kädellä. Toinen vaimoni oli todella hyvä sängyssä ja tekemään lapsia. Nykyinen vaimoni on hyvä ruoanlaittaja ja pitää kodin aina tip top. Voiko mies muuta toivoa? Onnea ja menestystä kaikille ihanille naisille! No, ihan kirkossa taisi olla yksi nainen vihittynä, mutta mitäpä noista :)

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Mikko Ahola

Jos etsitään "oikeaa premissiä" feminismin synnylle, niin kannattaa tarkistaa tietoja siitä. Mielipiteet ovat mielipiteitä, joille naisasialiikkeiden juuret näyttäisivät näiden keskustelujen perusteella rakentuneenkin.

Valistusajan filosofeja 1700 - luvulla pidetään varhaisimpina feministeinä ja suffragetteja on todennäköisesti ollut aina. Varsinaisten naisasialiikkeiden väiteään muodostuneen 1800 - luvun alussa. Historiallisiin, tosiin tapahtumiin kuuluu myös naisten ja miesten eriarvoinen asema lain edessä.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Seksikkään pukeutumisen ei pitäisi kuulua työpaikoille.

Naisilta kaula-aukot piiloon ja hillitty meikki, jos ollenkaan. Hiukset mielellään kiinni.

Miehillä sen verran löysät housut, ettei suurikokoinen varustus näy.

Näillä eväillä voidaan avittaa työorientoituneempaa työkulttuuria.